Salam Perjuangan

Saturday, May 26, 2012

Tudung, Kopiah dan Ego

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم

Assalamu'alaikum.

Alhamdulillah. Engkau masih memberikan aku kesempatan untuk terus bernafas dan berusaha memperbaiki kelemahan itu sekalipun ianya sering berulangkali berlaku. Astaghfirullah al-'adzim. 

Tudung, Kopiah dan Ego. Tajuk... macam kontroversi je kan. Agak2 dah boleh bayangkan tak apa yang Ziera nak cakap? Apa yang Ziera nak sampaikan ni, jadikanlah ianya sebagai pengajaran dan pedoman buat kita semua. Rendahkan ego kita untuk menerima nasihat dan teguran seorang manusia bernama Rakan/ Sahabat. 

A - seorang lelaki yang terkenal dengan gelaran "ustaz"
B - seorang perempuan yang bertudung labuh, selalu berusrah boleh dikategori "ustazah" 
C - sahabat2 "ustaz"
D - sahabat2 "ustazah" dari kumpulan yang lain
E - hamba ALLAH yang lain (lelaki mahupun perempuan bergantung pada situasi)
(pening jugak bila kategori2 ni bercabang2...huuu)

Situasi 1
B pergi ke kelas. Hari ni dia tidak memakai 'handsock' kerana semuanya kotor (memang tak dapat elak). Masa kat kelas A terperasan yang B tak pakai 'handsock'. Maka......
A : Eh, ustazah B tak pakai 'handsock' lah...isk2...
C : Haah lah... hmmm...
A : Tak istiqomah... cerah warna kulit...
C : Haha...sempat kau tengok ya?

- Awak nampak aib orang, awak jadikannya sebagai tajuk bualan? Awak tahu kan itu salah satu situasi mengumpat? Dan awak buka aib orang lain? -

 
Situasi 2
B berjalan ke kafe. Dan dia ditegur seorang classmate lelaki. 
E : Assalamu'alaikum, ustazah B! 
B : Wa'alaikumussalam, E!
Kumpulan D ternampak situasi itu. Setelah E berlalu...
D : Eh B, awak tak boleh buat macam tu lah. Jaga pandangan, tak elok mesra macam tu dengan lelaki. Salah tu...! (mata tengok jeling2 tak boleh blah lagi ek...)
B : Eh? Saya cuma menjawab salam yang diberi... 
D : Ish2...

- Awak... perlu ke? Macam tu ke nak tegur nasihat orang? Dan nasihat tu kena pada tempatnya ke? -

Wekk...jelinglah...biar juling! x[
 Situasi 3
Setelah beberapa kesilapan yang dilakukan oleh B, dia dipinggirkan. Seolah-olah dia tiada peluang untuk memperbaiki diri. Pandangan mata dan layanan semakin berbeza. Seolah-olah lahirlah kelompok Mr. Perfects dan Miss Perfects dalam kalangan ustaz dan ustazah ini. Yang bersalah perlu dijauhi. B tertekan kerana tidak diberikan peluang, dia terkapai2.
B : Aku salah, tapi kenapa aku dipinggirkan? Macam ni ke Islam mengajar umatnya untuk berdakwah?  
Dalam dia keseorangan, dia ditegur mesra oleh seorang manusia yang berbeza ideologi dan kepercayaan. Dia ambil berat, menyampaikan nasihat, pendengar yang baik. Dalam masa yaang sama dia menyampaikan dakyah yang meresap ke dalam hati B secara halusss. Maka......... kepercayaan B telah dipesongkan. 

- Perlukah menjadi terlalu ego hingga merasakan diri anda perfect dan tidak boleh menerima kesalahan? Tidakkah anda rasakan kelompok2 yang masih terkapai2 itu perlu didekati bukan untuk dihinakan dipinggirkan? Apakah seorang yang bertudung labuh jika terlihat salahnya itu, dia akan disalahkan secara berterusan. Maksudnya kalau dah tudung labuh, "TIDAK DIBENARKAN MELAKUKAN KESALAHAN"? -


Sedarlah wahai sahabat. Adakala diri terasa baik, sebenarnya kita masih banyak kekurangannya. Adakala diri terasa banyak ilmu, sebenarnya ilmu itu baru setitis dari air laut umpamanya. Saat ego merajai hati meminggirkan mereka yang kamu rasakan TIDAK SETARAF, kamu menyerahkan mereka yang perlu dibimbing itu ke mulut naga untuk diNGAP! Jadi, renung2kan dan selamat beramal. Bukan semua yang macam ni, tapi kalau nak berdakwah Ziera rasa better kita buat kelas Psikologi untuk memantapkan dakwah yang berkesan. No one in this world is perfect, this word PERFECT is just for ALLAH SWT. He justified you, He judge you. Only ALLAH. Kita manusia, lengkapi hidup dengan peraturan dan gaya hidup acuan al-Quran dan al-sunnah. ALLAH tak suruh pun kita pandang rendah pada orang lain, Nabi Muhammad s.a.w tak tinggi diri dengan martabatnya sebagai kekasih ALLAH. Kita??? Tepuk dada tanya iman... :)

Berkawan biar ramai. Pilih kawan untuk membimbing kita ke jalanNya dan jadi kawan pilihan kepada mereka yang inginkan bimbingan. Enjoy your friendship lillahita'ala. ;)

Tertarik dengan quote ni...
Jom muhasabah diri! Maaf andai ada yang tersinggung dengan tulisan Ziera. Ziera masih banyak yang perlu diperbaiki. Mohon maaf dan doa kalian untuk Ziera dan mereka di luar sana untuk menjadi hamba ALLAH yang soleh dan solehah. InsyaALLAH. Sekian untuk Tudung, Kopiah dan Ego. With love~~ (^_^)

Wassalamun'alaik.  

Pertemuan Persahabatan

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم

Assalamu'alaikum.

Alhamdulillah. Hari ni dapat berjumpa dengan sahabat kesayangan, Azizah Qosamah. Banyak yang dibincangkan sebagai ilmu. Macam2 cabang ilmu yang dikongsi. Berusrah bersama Big Apple di The Mines. 

Alhamdulillah. Terubat rindu di hati pada sahabat kiut comel yang seorang ni. Hee.. perkongsian yang menarik, perbincangan yang hangat di pasaran gitu.

pinjam gambar orang sat...hehe

Sampai je The Mines, makan. First time merasa takoyaki. Subhanallah, sedap! Makan panas2 sampai melecur lidah. Haaaa... tulah gelojoh sangat. Tukang masak takoyaki ni memang hebat. Terkagum seketika melihat hasil kerja dia. Lepas makan takoyaki, naik food court makan yang berat pulak. Di situlah bermula usrah kami. Kemudian beralih tempat ke Big Apple. Nyum2. Berusrah sambil bermanis2an. Memang syiokk!! Heee...

Gigitan kami...hehehehe...lembut! :a
Terima kasih, Azizah. Kerana menjadi sahabat di kala Ziera memerlukan. Menjadi sahabat di waktu Ziera kegembiraan. Syukur ya ALLAH atas kurniaanMu ini. Semoga ikatan persahabatan ini membawa kepada jalan ALLAH dan mendapat rahmat keberkatan dari Yang Maha Esa. 
 
we snap each other...hehe
My bestie... :)
1st time pegang BB. Jakun! haha
Alhamdulillah...happy!

Balik dari UPM selepas hantar Azizah, terus ke KTHO, UKM. Layan gelak dengan Mr Aqmal, Miss Chan, Mr Paan dan Mr.........errr...tak tahu nama. Tak clear korang sebut nama tadi. Hehe...sori. 

Hari ni, alhamdulillah diberi keizinanNya untuk melepaskan seberapa banyak tekanan dengan kehadiran para sahabat dan rakan yang sporting dan sempoi. I feel happy today. Alhamdulillah, ya ALLAH.  

Next time kita ketemu lagi, sahabat. Sayangkan kamu kerana ALLAH. Subhanallah...!

Sekian untuk Berusrah Big Apple. Heeee... Love~

Wassalamun'alaik. ^_^ 

Friday, May 25, 2012

Sahabat dan Kawan

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم

Assalamu'alaikum.

Alhamdulillah dikurniakan kesempatan untuk terus bernafas dan merasai nikmat ALLAH. Selamat pagi sahabat2 dan kawan2 yang dikasihi dan dirahmati ALLAH SWT. Hari sabtu macam ni selalunya ramai antara kita yang takde kelas ataupun bekerja (bagi kakitangan kerajaan). Apa kata kita gunakan masa ini untuk siapkan assignment (untuk mahasiswa/i) dan kerja2 rumah (yang duduk rumah). Kemudian, lapangkan sedikit waktu untuk berusrah ilmu akhirat. Selama seminggu kebanyakannya kita gunakan untuk ilmu duniawi dan mencari rezeki. Tak nak mengaku? Jom cuba imbas balik masa yang berlalu untuk muhasabah diri. Kejarlah akhirat, maka dunia yang akan mengejarmu. ^_^

Tajuk post kali ni Sahabat dan Kawan. Apa bezanya ya? Bagi Ziera maksud dua perkataan ini ketara berbeza kerana erti tersiratnya. Bagi Ziera kedua-duanya memberi impak yang berbeza dalam kehidupan seharian seorang manusia. 

Kawan 
Ramai. Orang kata hilang satu, ramai lagi yang tunggu. Kebanyakannya hadir apabila senang, tinggalkan apabila duka. Dan bila konflik terjadi antara mereka, maka lidah tiada traffic light untuk mengata dan membuka cerita. Telinga yang mendengar mudah terpengaruh hingga terjadi pertelingkahan dan meminggir secara tak langsung. Apabila ditegur, bermasam muka. Apabila bertelingkah, terus putus hubungannya.

Sahabat 
Sedikit. Hilang satu, sukar untuk mencari sama sepertinya. Terbina ikatan kerana ALLAH. Hadir di saat kita suka mahupun duka. Dan bila konflik terjadi antara mereka, maka lidah terkawal untuk membuat keputusan, iman dan taqwa mengawal keadaan. Kemaafan mudah dihulurkan, kasih sayang indah tersemai. Telinga yang mendengar mencari kebenaran. Apabila ditegur, menerima seadanya. Apabila bertelingkah, cuba muhasabah. 

Sayang kamu kerana ALLAH. ^_^
 
Apabila iman memandu dalam persahabatan, bila dikhianati kita masih mendoakan. Masih mampu untuk memaafkan. Sekalipun pada pandangan kasarnya seperti terputus ikatan, namun hati masih redha memaafkan. Indah bersahabat kerana ALLAH, tenang meredhakan kerana ALLAH.  

Dan janganlah apabila bertelingkah, kita memburukkan keadaan. Menceritakan keburukan, memutuskan ikatan. Berdiam diri itu lebih baik untuk mengawal. Bukankah apabila diceritakan keburukan seseorang itu (kawan) kepada orang lain sama seperti memburukkan keadaan diri sendiri. "Dia cakap kawan dia macam tu, tak mustahil dia pun akan mengata aku macam tu kalau ada salah faham nanti.". Jadi, hati-hatilah ketika berbicara. Satu keburukan kamu nampak pada seseorang itu, mungkin seribu kebaikan yang orang lain nampak tentangnya. 

Jom doakan kebaikan untuk sahabat mahupun kawan. :)


Dengan ini, Ziera memohon seribu kemaafan dalam ikatan persahabatan andai ada kesilapan Ziera itu sukar untuk dimaafkan. Ziera takkan pernah sempurna, takkan pernah lari dari kesilapan. Ziera hanya manusia biasa, yang mungkin ada boleh menerima dan tidak mampu menerima diri ini seadanya. Andai kesilapan itu menyakitkan, mohon dimaafkan. Semoga lidah kita terkawal untuk mengatakan sesuatu keburukan antara kita. InsyaALLAH semoga ALLAH merahmati kalian semua. :)

Sekian untuk Sahabat dan Kawan. Sekiranya ada yang terasa hati, tersinggung dengan tulisan ini, mohon dimaafkan. Menegur kerana sayang, menegur kerana kekhilafan diri, menegur untuk muhasabah diri. Kalau saya salah, perbetulkan. Kalau kamu salah, saya juga akan perbetulkan. Bukankah indah menjalin persahabatan kerana ALLAH? Sejujurnya tiada tenaga negatif akan melingkari sesebuah ikatan itu. InsyaALLAH. ^_^ 

Ini hadiah dari seorang sahabat tersayang Ziera. Dia sangat gemar ambil gambar dengan DSLR dia tu. Hehe...
Wassalamun'alaik.  

Adakah Yang Begini?

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم

Assalamu'alaikum. 

Siapa kat sini tak mahu kahwin? Angkat tangan macam ni ya, \o/ . Haih...siapalah yang tak mahu tu kan? Fobia ke? Jangan fobia, ALLAH ada untuk meminta padaNya yang terbaik. Kan? Nampak sangat Ziera nak kahwin. Hehe.. Kalau diizinkan ALLAH, Ziera nak kahwin awal tahu! InsyaALLAH, Ziera bersedia untuk memegang tanggungjawab sebagai seorang isteri. Amboi2... Hehe..

Tak mahu lah sampai macam ni ok! :)

Siapa nak suami/isteri yang soleh/solehah? Siapa yang tak nak kan? Tapi ada ke yang tak kisah suami/isteri dia tak turuti perintah ALLAH? Kalau ada, semoga ALLAH berikan mereka petunjuk dan hidayahNya. InsyaALLAH, amin... :)

Maaf ya bagi Muslimin, 
Muslimah sekalian yang dikasihi dan dilindungi ALLAH, pilihlah bagi kamu seorang Muslimin yang boleh membimbingmu ke jalan ALLAH. Mengingatimu tentang ALLAH, menjagamu kerana ALLAH dan mengasihimu kerana ALLAH. Kamu layak untuk memilih ke mana arah tuju hidupmu selepas roh meninggalkan jasad. Apakah dengan romantik sahaja kita boleh bahagia? Apakah dengan kebanggaan sahaja kita boleh gembira? Pilihlah dengan iman bukan dengan hati dan perasaan. 

[Tapi PERINGATAN!]
Maaf ya bagi Muslimah,
Muslimin menegur itu kerana dia tak sanggup jadi 'terlalu penyayang' hingga rela meredah lautan api neraka kerana auratmu yang terdedah dan akhlakmu yang tak semenggah. Muslimin yang menegur itu kerana dia menyayangimu kerana ALLAH. Bukanlah hipokrit alasannya untuk menutup aurat dan menjaga akhlak. Tetapi sedangkan perintah ALLAH tidak kamu turuti, inikan pula perintah suami yang hanya hamba Ilahi? 

Hahhh...dah berkenan dan tahu kenapa kita pilih dia? Apa lagi, risik2 lah pelan2, tanya member2 diorang, then, green light, inbox terus. Takut kalau tak selidik dulu, nanti dah beristeri pula orang tu. Memang lah tak salah isi salah satu tiga tempat kosong, tapi sanggup ka?

Menarik! Hehehe...
Muslimin gentleman, ada tak dalam kalangan anda yang gentleman dan berani habis macam dalam gambar ni? Kalau dah cukup syarat dan mampu, terus jumpa mak ayah dia. Baru betul-betul terbukti kesungguhannya. Kan? 

Ini baru betul macho! ^_^
Habis kalau tak nak macam ni, kita nak yang macam mana? Macam gambar kat bawah ni? Beromantik-romantik, berdua-duaan, bermanja-manjaan merasai 'kemanisan' cinta macam ni kemudian??? Bila tak serasi? Kebabooooommm!!! Perang?? Sakit hati? Bomoh? Wah, banyaknyaaaaa! Ini bukan penyayang ye, kawan2. Ini pemusnah iman. Maafkan Ziera kalau bahasa Ziera ni kasar dan menyinggung mana-mana pihak. Tapi jujur Ziera katakan, andai pasangan anda mahukan tangannya dipegang sebelum nikah, mahu menyentuh sebelum nikah, tinggalkanlah dia (kalau dah nasihat, tak makan saman). Maafkan Ziera sekali lagi. Astaghfirullah.

Menyentuh sebelum nikah bukan bermaksud SAYANG!!!
Perhatikanlah. Di akhir zaman ini, pilihlah yang terbaik bagi hidupmu di akhirat sana. Apa yang Ziera tuliskan ni adalah datang dari hati, pengalaman dan pedoman untuk kawan2. Cukuplah apa yang Ziera dengar dari sahabat Ziera. Pengalaman itu mengajar Ziera, pedoman bagi kawan2, pengajaran bagi orang yang beriman. InsyaALLAH.

p/s : Maafkan Ziera sekali lagi andai menyinggung mana-mana pihak dan menyakitkan hati sesetengah sahabat. Ziera menyampaikan kerana sayang bukan kerana nak tunjuk pandai. Wallahu'alam. Sekian untuk Adakah Yang Begini?. Wassalamun'alaik. ^_^

 

Diari Untuk Kekasih

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم

Assalamu'alaikum.

Dah lama tak update blog ni. Nampak macam dah bersawang pun ya. Mujur takde perisian untuk blog bersawang lama tak update kan. Kalau tak memang  blog Ziera boleh menang blog paling lama tak update. (Ye2 jek...)

Alhamdulillah. Masih dikurniakan kudrat dan jasad masih berisi roh untuk terus bernafas di bumi Tuhan. Tajuk post macam romantik gitu kan? Diari untuk kekasih. Tapi kekasih dalam konteks Ziera ni, Kekasih Yang Maha Agung. Romantik bersama ALLAH, apakah satu kesalahan atau satu perkara yang mustahil? Tidak, sama sekali TIDAK! Malah itulah yang diperintahkan juga dimahukan oleh ALLAH Maha Pencipta. 

Jadikan ia diari cinta untuk suami dan isteri anda. Bukan untuk kekasih sebelum nikah.

Kita selalu dengar, "Eeeiii...romantiknya pasangan ni. Siap tukar-tukar diari lagi. Takde rahsia antara diorang. Kan?" Member sebelah pun angguk2 dengan muka "berangan2". Dan selalu juga kita diperdengarkan malah dipaparkan dengan kisah-kisah diari kehidupan manusia yang meluahkannya atas sebuah buku tebal untuk meluahkan perasan dengan ayat2 lebih kurang macam ini, "Hari ni aku dapat duit dari mak ayah. Bestnya... syukur alhamdulillah.".

Akan tetapi.... teramat jarang pada akhir zaman ini kita lihat atau membaca kisah-kisah diari berisi luahan perasaan kepada Tuhan. Tapi, Ziera ada terbaca satu cerpen tentang diari seorang isteri yang digunakan untuk memisahkan dua insan yang sedang menyulam bahagia. 

Sekarang dah ada jual kat pasaran...dah lama dah ada.

Hakikatnya diari si isteri itu isinya teramat berbeza dengan apa yang dibaca oleh suaminya. Dan diari yang ada di tangan suami itu adalah diari fitnah dari seseorang yang dengki dengan kebahagiaan mereka. Ziera tertarik dengan isi diari si isteri tu. Diarinya penuh dengan isi dan luahan hatinya kepada ALLAH. Setiap tulisan bermula dengan bismillah. Seolah-olah dia sedang berinteraksi dengan ALLAH, mengadu, bermanja dan meluahkan perasaannya dengan ALLAH. Sungguh, Ziera memang tertarik dengan diari si isteri tu. 

" 26 Mei 2012 : Ya ALLAH, hari ini aku diuji dengan sebuah ikatan persahabatan yang menggugat perasaan. Apakah kesilapanku itu wajar dihukum begitu? Aku hanyalah manusia biasa yang terkadang rapuh dengan godaan, tidak lari dari kesilapan. Namun, aku juga layak untuk memperbaiki diri, menjadi lebih baik. Apakah dengan ini, aku bisa menjadi lebih baik? Dengan tajam lidah berbisa hinaan dan kutukan, aku mampu menjadi manusia penuh pedoman? Apakah yang mereka fikirkan, ya ALLAH. Wajarkah aku dihukum begini? ALLAH... Aku bersandar padaMu Yang Maha Mengetahui, agar Engkau pinjamkan tunjang kesabaran untuk aku terus berjalan dalam keseorangan setelah dipinggirkan." -contoh tau...-


Ziera dapat rasa seolah-olah kita mengadu dan terus berdoa dengan berdiari cara begini. Sejuk hati, tenang jiwa, damai rasa. Bagaikan bermanja dengan Yang Maha Pengasih. Alangkah indahnya perasaan bila dikasihi Yang Maha Besar. Menyemai cinta dan rasa denganNya. Seronok kan? Tak perlu rasa sakit hati dikutuk, dimengata, diumpat. Semuanya Dia dengar sepanjang masa. Tiada masa ALLAH itu tiada di saat kita memerlukan. Seronok kan? 

Memang bukan mudah semudah apa yang diperkatakan. Kenalilah ALLAH, sesungguhnya kita diciptakan untuk mengenaliNya, mencintaiNya, mengabdikan diri kepadaNya. 

Sekian, untuk Diari Untuk Kekasih

p/s : Andai ada yang tersinggung dan terasa hati, maafkan saya yang berdosa dan lemah ini. Tiada niat di hati untuk menyinggung, tiada maksud untuk menyakitkan. Mohon dimaafkan. Astaghfirullah al'adzim. Senyum selalu. Wassalamun'alaik. ^_^

Wednesday, January 18, 2012

Aku Tak Sempurna

Bismillah.

Assalamu'alaikum.

Sebak rasa hati waktu ni kerana terasa ada sesuatu bakal terjadi dan bakal mempengaruhi perjalanan hidup Nad lepas ni. Mudah2an ujian dan cabaran yang mendatang dapat ditempuh dengan sabar dan taqwa, Nad pasti setiap ujian tersedia ganjaran hebat dari Yang Maha Esa. InsyaALLAH.


Aku Tak Sempurna

Tika langit cerah bertukar wajah
Setitis air mata bergenangan
Menangis dalam kesakitan
Awan mendung bertebaran
Memahami hati yang kepedihan 
Menanggung ujian dan cabaran

Kiranya kesempurnaan yang kau inginkan
Bukanlah aku sebagai pilihan
Untuk kau jadikan teladan
Dalam meniti kehidupan

Aku tak sempurna
Lantaran dosa dan noda
Yang terpalit hina 
Dalam hidup yang bagai roda berputar
Aku tak sempurna 
Kerna bait-bait cerita
Bakal kau dengar
Menggugat jiwa dan percaya
Sungguh aku berserah kepada-Nya

Cuma percayalah
Kisah itu jadikan pengajaran
Dalam meniti liku hidup yang mendatang
Usah terus hanyut kelemasan

Dunia ini 
Hanya seketika untuk kau rasai
Percaya pintu taubat sentiasa menanti
Biarkan DIA Yang Melindungi

Aku tak sempurna 
Namun kupercaya
ALLAH tahu segalanya.......


*Ya ALLAH, aku berlindung dengan-Mu dari bisikan nafsu dan syaitan serta hasad dengki manusia.*

"Kekasih pilihan ALLAH akan dihadiahi dengan ujian yang hebat, jalannya penuh berliku, tidak dibiarkan hanyut dengan kesenangan yang melimpah tapi dijanjikan dengan dugaan yang tak sudah. Kerana atas kesabaran pasti ada kemanisan. Contohi Asiyah (Isteri Fir'aun), Khadijah, Aisya dan Fatima (r.a) dalam meniti perjuangan sebagai seorang muslimah."

Wallahu'alam. Wassalamun'alaik.

Nasyid - Hiburan Berguna

Bismillah.

Assalamu'alaikum.

Selamat pagi jiwa2 yang dirahmati ALLAH SWT sekalian. Alhamdulillah. Kita masih dikurniakan kesempatan untuk terus bernafas dan menikmati rahmat dan nikmat yang sungguh percuma dari ALLAH SWT. Bersyukurkah kita? Janganlah kita sombong untuk mengucapkan syukur dan merungut kiranya ada keinginan yang kita mahukan tidak dimakbulkan dan dipenuhi oleh-Nya. (^_^)

Siapa kat sini minat nasyid? UNIC, Haikal, Saujana, In-Team, Hijjaz, Rabbani, Raihan, Far East, Mestica, De Hearty, Yusuf Islam dan sekarang yang hot diperkatakan Maher Zain. Siapa yang tak kenal? Lebih2 lagi Maher Zain, yang dikenali dan diterima rentak serta makna tersirat yang disampaikan melalui lagunya itu oleh ramai orang dari kebanyakan negara yang berpenghuni masyarakat Islam?

Ust Nazrey da jadi solo. (T_T)

Ketua pada encik2 UNIC dan In-Team dulu

Fenomena baru..(^_^)

Perginya Tak Kembali...

Wajah baru Saujana

haaa...ni yg duk minat sgt wktu skolah rendah lg!hehe, UNIC



Alhamdulillah, medium dakwah melalui hiburan dapat diterima dan disenangi ramai. Yang penting jangan lagha. Kepentingan dan kewajipan mestilah diutamakan. Hiburan, hiburan jugak. Masuk waktu solat, tunaikan solat segera. Jangan dilewat2kan. Makna tersurat dan tersirat lirik lagu yang kita dengar tu haruslah difahami bukan sekadar hiburan semata2. 

Antara banyak2 lagu, satu lagu yang berikan kesan mendalam pada hati Nad dalam perjuangan memperbaiki ialah Jika Terakhir Buatku nyanyian Saujana dan Epilog Silam nyanyian Haikal. Bawah ni video dari YouTube. Moga bermanfaat untuk difahami dan dimengerti. InsyaALLAH. 

Jika Terakhir Buatku - Saujana


Epilog Semalam - Haikal



Boleh untuk berhibur tapi berpada2. Jangan sampai lagu tu pengaruh gaya hidup kita ke arah keburukan. Pilihlah hiburan yang tidak mengkhayalkan kita dari tanggungjawab sebagai seorang Muslim dan pilihlah hiburan yang bermanfaat serta tidak memesongkan akidah kita. InsyaAllah, hati terhibur itu menerima manfaat yang baik dari hiburan yang baik dan tidak lagha. 

Wallahu'alam. Wassalamun'alaik. v(^_^)v

Tuesday, January 17, 2012

Kejap..kejap.. Aku Tak Solat Lagi Ni!!

Bismillah.

Assalamu'alaikum.

Sahabat, semoga berada dalam keredhaan dan rahmatNya. Nad dah lupa berapa minggu tak update blog ni. Hehe. Kali ni kita nak bincangkan perkara yang amat penting. Iaitu solat lima waktu. 

Shaye dah sholat.. ^^
Jujurnya, Nad dulu punya lembaran silam yang amat jahil tentang agama dan kewajipan sebagai seorang Islam. Nad jadikan diri Nad sebagai teladan bukan membuka lembaran keaiban untuk pengetahuan umum. Nad sangat jarang menunaikan solat fardhu lima waktu sehinggalah umur Nad 16 tahun. Waktu tu, Nad masuk sekolah asrama. Atas dasar paksaan ustazah dan malu pada kengkawan, Nad paksa diri untuk solat dan jemaah kat surau. Alhamdulillah, lama kelamaan daripada rutin jadi kewajipan untuk Nad tunaikan solat fardhu. ALLAH bukakan pintu hati Nad untuk terima hidayah-Nya. Malah DIA bukakan hati Nad untuk sentiasa tidak melewatkan solat. ALLAH Maha Mengetahui kan? DIA Maha Pengampun. 

Kesedaran kita amat penting betapa pentingnya solat dalam kehidupan seharian ni. ALLAH dah ciptakan kita, tapi sukar benar kita untuk mensyukuri nikmat pemberian-Nya? Tak bersyukurkah kita dengan jasad yang sempurna ini? Tak bersyukurkah kita kerana tinggal di muka bumi yang terlukis keindahan ciptaan-Nya? Tak bersyukurkah kita dengan molekul-molekul oksigen yang memasuki ruang peparu kita? Solat itulah yang membezakan kita dengan kaum musyrikin yang tidak mensyukuri dan sentiasa mengkufuri nikmat yang ALLAH berikan. Peliharalah solat kita. Jadikanlah ia sebagai solat yang bererti yang mampu menghalang kita dari melakukan kemungkaran. InsyaALLAH. 

Bahana Meninggalkan Solat Fardu Lima Waktu
Subuh – Allah SWT akan mencampakkannya kedalam neraka Jahannam selama 60 tahun. Sahabat sekalian, 1 tahun di akhirat tidak sama dengan dunia. Jika 1 tahun di dunia kita sudah rasa agak lama, di akhirat 1 tahun bersamaan dengan 60,000 tahun di dunia. MasyaAllah. 7 keturunan kita pun belum lepas 1 tahun jika kita hidup di akhirat.

Zuhur – Dosa sama seperti membunuh 1000 orang muslim. Sedangkan membunuh seorang orang Islam pun kita akan dicampakkan ke neraka, bayangkan kita telah membunuh 1000 orang muslim. Betapa azabnya kita. Begitu mudah kita mencari dosa tersebut hanya dengan meninggalkan solat Zuhur yang mana jika dilakukan, 15 minit pun tak sampai.
Asar – Dosa sama seperti meruntuhkan Ka’abah. MasyaAllah, sanggupkah kita meruntuhkan kiblat umat Islam? Renungkan berapa kali sudah kita meninggalkan solat asar dengan sengaja? Dan renungkan juga berapa kali sudah kita meruntuhkan Ka’abah.
Maghrib – Dosa sama seperti berzina dengan ibubapa sendiri. Saya tak sanggup nak menyedarkan diri saya dengan lebih panjang akan dosa meninggalkan solat maghrib ini. Rasa amat bersalah dengan ibu saya sendiri.
Isyak – Allah SWT berseru kepada mereka “Hai orang yang meninggalkan solat Isyak, bahawa Aku tidak lagi redha engkau tinggal dibumiKu dan menggunakan nikmat-nikmatku, segala yang digunakan dan dikerjakan adalah berdosa kepada Allah SWT.” Sahabat Oh! Islam sekalian, ketika anda membaca artikel ini anda masih menyedut udara untuk bernafas. Adakah udara itu diredhai Allah SWT? Jika Allah mengenakan charge RM10 setiap kali kita menyedut udara, sudah tentu baru ramai antara kita yang akan tersedar dari tidur.
Sedarlah kita semua akan kewajipan menyahut seruan-Nya. Mampukah kita membawa bekalan kebajikan yang lain sekiranya solat kita tidak dipelihara? Apakah perkara pertama yang akan disoal terlebih dahulu ketika dihisab? Amalan sedekah? Kebaikan pada ibu bapa? Akhlak yang baik? TIDAK. Solatlah yang akan dihisab terlebih dahulu. Itu yang membezakan kita dengan kaum musyrikin. 
Jangan jadikan alasan badan berpeluh, tak selesa nak solat (waktu kat luar, keluar jalan-jalan). Jangan jadikan alasan kepenatan untuk tidak tunaikan kewajipan. Jangan jadikan alasan masa masih panjang untuk melewatkan kewajipan tanpa sebab yang musabah (urusan ibadah).
Ingat, waktu nak menghadapi sakaratulmaut nanti, kita takkan sempat nak kata macam ni, "Sekejap! Sekejap! Aku tak taubat lagi ni. Datang lain kali ya?" Wah..wah..wah.. Ingat waktu mati ada VIP seat ka? Renung-renungkanlah. 
Maaf andai Nad ada terkasar bahasa dan menyinggung perasaan sahabat-sahabat. Salam sayang. 
Wassalamun'alaik. 

Wednesday, January 11, 2012

Cahaya-Nya

Bismillah.

Assalamu'alaikum.
       Cahaya-Nya


       Dunia mempesona, 
       Dunia yang dikejar, 
       Hingga aku alpa, 
       Terus terleka.

       Hanyut dibuai arus,
       Hingga aku haus,
       Meneguk mencari ketenangan yang kian lupus.

       Resah,
       Gelisah,
       Mahupun gundah,
       Merajai jiwa yang parah,
       Mencari sinar menunjukkan arah,
       Harapanku tak akan punah.

       Kerana yakinku,
       Walaupun berliku,
       Ada cahaya yang aku perlu,
       Kasih-Nya tetap di situ,
       Menyuluh pelusuk hatiku.

       Syukur,
       Pada-Mu, Tuhan,
       Pencipta insan,
       Kasih-Mu menyuluh aku keluar dari bahagia yang fana,
       Masih ada bahagia,
       Yang aku pastinya,
       Dari, keampunan-Mu Ya ALLAH. 


Monday, January 9, 2012

Hadiah Hari Lahirku

Bismillah.

Assalamu'alaikum.

Wahai jiwa2 yang bahagia, bumi ini tidak layak untuk kalian tangisi. Lihat di mana akhiratmu?

Hadiah Hari Lahirku

Dalam sedar
Dalam sendu
Dalam usia berbaki itu

Usia ini bagaikan
Semakin hampir penghujungnya

Dalam kias
Dalam diam
Aku teruskan berdoa

Harapan
Hadiah untuk nafas lega
Melihat mereka bahagia

Di hari lahirku
Terdetik rasa syahdu
Kiranya aku mampu 
Mengubah dari satu menjadi enam

Hadiah hari lahirku
Bukan sebungkus manisan
Bukan bunga aku impikan
Bukan parti penuh sambutan
Namun satu kepada enam


Tuhan
Jangan Engkau tanduskan aku
Dalam gelora putus asa
Tuhan
Berikan aku nafas baru
Untuk lega melakar bahagia

=: Ingin aku jadikannya lagu syahdu harapanku untuk insan2 kesayanganku. :=

* Dalam syahdu aku titipkan.Sebagai permintaanku, dalam usia yang makin singkat. *



Sunday, January 8, 2012

Ikhlas Ke?

Bismillah..

Assalamu'alaikum...

Ikhlas ke? Wahh...kelassssnyeeee soalan! Nad suka. Eh2?? Ni bukan Melodi punye rancangan atau blog ok. Ni tetap blog Nad. Hehe...

Nad kalau menulis dan tegur selalu tekankn tentang aurat. Yep, Nad tak cukup baik. Tapi Nad nak mengingatkn saje. Menutup aurat tu satu kewajipan. Yang haram tetap haram. Kita tak layak nak ubah hukum ALLAH ni. Siapa kita nak persoalkan kan?

Kadang2 ade org tanya "Ikhlas ke kau pakai tudung, tutup aurat semua ni? Kalau panas, kau kata panas.". Alhamdulillah. Memang la kalau cuaca panas, Nad kata panas kan? Ikhlas tu faham tak maksudnya? Kalau kita buat sesuatu tak dapat pujian, kita tetap teruskan. Kalau perbuatan tu dapat pujian, kita hanya mampu berdiam diri dan tak bangga diri. 
Tertutup itu indah, kan?
Lagipun kan, rambut dan bentuk tubuh tu kan mahkota bagi wanita. Dan anugerah terindah buat suami. Kalau dah orang lain dapat tengok free, kesian kat suami. Kan? Lagipun rambut tu, kalau tertutup lagi elok sebab kalau terdedah, cepat rosak. Bertudung tu cara terbaik utk memelihara struktur rambut. Tak caye? Percayalah. Itu antara hikmah memakai tudung. Wallahu'alam. 

Comel tau kalau bertudung dan menutup aurat ni. Sebenarnye makin seksi wanita, makin banyak dosa lelaki. Kesian kan? 

Buatlah pilihan :
1. Perempuan / Lelaki tak menutup aurat tak semestinya baik. (Na'uzubillah)
2. Perempuan / Lelaki menutup aurat tak semestinya baik. (Astaghfirullah)
3. Perempuan / Lelaki tak menutup aurat tak semestinya tak baik. (Perintah ALLAH lebih utama saudara2ku)
4. Perempuan / Lelaki menutup aurat tak semestinya tak baik. (Alhamdulillah)
5. Perempuan / Lelaki yang baik semestinya menutup aurat. (Subhanallah)

Tak semestinya pemuda skaters tu tak soleh...
Pemuda yang soleh boleh jadi skaters. ^^

Wanita yang baik itu menutup aurat. ^^

Renung2kan. Mohon maaf kalau ada yang terasa dan tak senang dengan kata2 Nad. 

Jazakallah khairan. 

Wassalamun'alaik. (^_^)

Friday, January 6, 2012

Teguran Terbaik

Bismillah...

Assalamu'alaikum...

Hehe...dalam pada study Statistic II, Nad sempat lg baca blog Sah dan Tak Sah tulisan Encik Khalis. Nad suka follow blog dia. Best! Huhu...well. Nad cuma penulis blog biasa je, tak sehebat mereka yang ramai followers. Tapi, blog dia memang best. Follow la yek. Hihi...

Ini nasihat terbaik yang Nad jumpa dan Nad pun kreditkan ke Encik Khalis. Teguran terbaik!!!

Terbaik!!!
Kawan, kita ni menetap kat bumi ALLAH. Apa gunanya perkataan persaudaraan dalam Islam, kalau maksiat depan mata kita tak boleh tegur kan? Well, dah tegur cara baik. Jangan kata kita pandai berkata2 pulak. Kalau tegur cara kasar jangan pulak kata kita tak reti nak berhemah kan? So, maafkanlah kami yang cuba membawa kebaikan ini kalau rasa2 kami ni menyusahkan. 

Semoga ALLAH berikan mereka ini kelembutan hati dan dibukakan pintu hati untuk menerima hidayahNya. InsyaAllah...

Sekian. Wassalamun'alaik. ^_^

Kita Masih Mengejar Ilmu

Bismillah...

Assalamu'alaikum...

Ustaz Azhar Idrus, nama seorang penceramah agama yang semakin memuncak naik. Namun, dalam masa yang sama terdapat hamba2 ALLAH yang kurang senang dengan setiap kemajuan dan kemampuannya dalam menyampaikan ilmu agama yang sering didahagakan orang2 yang beriman. 

Sejak akhir2 ini, namanya dikaitkan dengan beberapa fitnah luarbiasa yang datangnya dari hamba ALLAH yang luarbiasa! Kenapa Nad kata luarbiasa ek? Sebabnya, yang memfitnah itu seseorang yang bergelar MUSLIM. Wajarkah? Bukankah kemenangan kepada ilmu dan agama Islam itu sepatutnya diraikan dengan ucapan Alhamdulillah dan sokongan? ALLAH.... Semoga ALLAH selamatkan mereka daripada penzaliman terhadap insan lain dan diri mereka sendiri. Alhamdulillah, Ustaz tenang je hadapi fitnah2 ni. Kalau kita tak buat, buat apa kita nak pongpang2 kan? 

Masa countdown 2012 yg lepas, Ustaz Azhar Idrus turun Shah Alam bersama Zizan ML. Nad masa tu kt Batu Pahat lagi. Takde kesempatan nak tengok. Lagipun malam kan. Nad susah nak pergi, lagi2 kalau sorang2. Ramai yang hadir. Alhamdulillah, lebih ramai yang hadir ke majlis ilmu itu berbanding konsert2 yang ada di sekitarnya. Alhamdulillah lebih ramai yang sedar tentang agama dan kewajipan menuntut ilmu. Nad kalau ada kawan masa tu nak ke sana, memang Nad nak pergi. Takpelah, bukan rezeki Nad kot. Ustaz yang fleksibel, boleh jadi cameraman, main gitar. Menyampaikan ilmu mengikut lapisan masyarakat. Alhamdulillah. 

Oklah. Kita layan video dan gambar sepanjang majlis ilmu tu ek. pastu Nad nk studi statistik II dan fizik moden! (^_^)v 


Poster




Wallahu'alam...sebarkan senyuman dan kasih sayang sesama saudara. InsyaAllah. Wassalamun'alaik. ^_^

Thursday, January 5, 2012

Damaimu

Bismillah...

Assalamu'alaikum...



Damaimu

Bila mata hitamku kau renung
Hati yang tenang dilambung ombak
Badai taufan mencengkam jiwa

Bagaimana untuk ku pecahkan tembok rahsia
Yang teguh menongkah gelora
Sedang engkau lembut membaca
Persoalan dan kisah sebalik wajah?

Genggamanmu menyenangkanku
Saat aku melaung geram
Saat aku menghempas dendam
Bisikanmu mengusikku
Menukar geram kepada diam
Akhirnya dendam terus terpadam

Kugenggam bara api
Kau beri bunga hati
Kupendam sakit dilukai
Kau redakan dengan senyuman penyeri

Maka pelukanmu menyenangkan
Senyumanmu mendamaikan
Akhirnya lenaku dalam buaian
Kasih ibu yang bersulaman

p/s : masa kita sedih, resah dan sakit...pujukan ibu itu selalu buatkn kita senang...rsa damai...cuma kadang2 kita slalu lbihkn org luar (kekasih hati) brbanding ibu bapa...mudah2an ALLAH lembutkn hati kita utk jd anak2 yg soleh dan solehah...insyaAllah... =)

I love you, Mak!!!!