Salam Perjuangan

Friday, May 25, 2012

Diari Untuk Kekasih

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم

Assalamu'alaikum.

Dah lama tak update blog ni. Nampak macam dah bersawang pun ya. Mujur takde perisian untuk blog bersawang lama tak update kan. Kalau tak memang  blog Ziera boleh menang blog paling lama tak update. (Ye2 jek...)

Alhamdulillah. Masih dikurniakan kudrat dan jasad masih berisi roh untuk terus bernafas di bumi Tuhan. Tajuk post macam romantik gitu kan? Diari untuk kekasih. Tapi kekasih dalam konteks Ziera ni, Kekasih Yang Maha Agung. Romantik bersama ALLAH, apakah satu kesalahan atau satu perkara yang mustahil? Tidak, sama sekali TIDAK! Malah itulah yang diperintahkan juga dimahukan oleh ALLAH Maha Pencipta. 

Jadikan ia diari cinta untuk suami dan isteri anda. Bukan untuk kekasih sebelum nikah.

Kita selalu dengar, "Eeeiii...romantiknya pasangan ni. Siap tukar-tukar diari lagi. Takde rahsia antara diorang. Kan?" Member sebelah pun angguk2 dengan muka "berangan2". Dan selalu juga kita diperdengarkan malah dipaparkan dengan kisah-kisah diari kehidupan manusia yang meluahkannya atas sebuah buku tebal untuk meluahkan perasan dengan ayat2 lebih kurang macam ini, "Hari ni aku dapat duit dari mak ayah. Bestnya... syukur alhamdulillah.".

Akan tetapi.... teramat jarang pada akhir zaman ini kita lihat atau membaca kisah-kisah diari berisi luahan perasaan kepada Tuhan. Tapi, Ziera ada terbaca satu cerpen tentang diari seorang isteri yang digunakan untuk memisahkan dua insan yang sedang menyulam bahagia. 

Sekarang dah ada jual kat pasaran...dah lama dah ada.

Hakikatnya diari si isteri itu isinya teramat berbeza dengan apa yang dibaca oleh suaminya. Dan diari yang ada di tangan suami itu adalah diari fitnah dari seseorang yang dengki dengan kebahagiaan mereka. Ziera tertarik dengan isi diari si isteri tu. Diarinya penuh dengan isi dan luahan hatinya kepada ALLAH. Setiap tulisan bermula dengan bismillah. Seolah-olah dia sedang berinteraksi dengan ALLAH, mengadu, bermanja dan meluahkan perasaannya dengan ALLAH. Sungguh, Ziera memang tertarik dengan diari si isteri tu. 

" 26 Mei 2012 : Ya ALLAH, hari ini aku diuji dengan sebuah ikatan persahabatan yang menggugat perasaan. Apakah kesilapanku itu wajar dihukum begitu? Aku hanyalah manusia biasa yang terkadang rapuh dengan godaan, tidak lari dari kesilapan. Namun, aku juga layak untuk memperbaiki diri, menjadi lebih baik. Apakah dengan ini, aku bisa menjadi lebih baik? Dengan tajam lidah berbisa hinaan dan kutukan, aku mampu menjadi manusia penuh pedoman? Apakah yang mereka fikirkan, ya ALLAH. Wajarkah aku dihukum begini? ALLAH... Aku bersandar padaMu Yang Maha Mengetahui, agar Engkau pinjamkan tunjang kesabaran untuk aku terus berjalan dalam keseorangan setelah dipinggirkan." -contoh tau...-


Ziera dapat rasa seolah-olah kita mengadu dan terus berdoa dengan berdiari cara begini. Sejuk hati, tenang jiwa, damai rasa. Bagaikan bermanja dengan Yang Maha Pengasih. Alangkah indahnya perasaan bila dikasihi Yang Maha Besar. Menyemai cinta dan rasa denganNya. Seronok kan? Tak perlu rasa sakit hati dikutuk, dimengata, diumpat. Semuanya Dia dengar sepanjang masa. Tiada masa ALLAH itu tiada di saat kita memerlukan. Seronok kan? 

Memang bukan mudah semudah apa yang diperkatakan. Kenalilah ALLAH, sesungguhnya kita diciptakan untuk mengenaliNya, mencintaiNya, mengabdikan diri kepadaNya. 

Sekian, untuk Diari Untuk Kekasih

p/s : Andai ada yang tersinggung dan terasa hati, maafkan saya yang berdosa dan lemah ini. Tiada niat di hati untuk menyinggung, tiada maksud untuk menyakitkan. Mohon dimaafkan. Astaghfirullah al'adzim. Senyum selalu. Wassalamun'alaik. ^_^

No comments:

Post a Comment