Salam Perjuangan

Saturday, January 29, 2011

Kesedaran

Assalamu'alaikum.

Bismillah.

Lihatlah si ibu kekejamanmu...
Selamat pagi semua. Pagi ni Siti buka Facebook je dah terperanjat tengok gambar mayat bayi lelaki siap dengan tali pusat dijumpai di dalam longkang berair. Lokasi kejadian : Taman Mekar, Ayer Hitam, Batu Pahat Johor. Ya ALLAH! My hometown tuuu.... Sadis, tragis, kejam, zalim dan tak berperikemanusiaan langsung! 

ALLAH SWT kurniakan kita akal dan fikiran berbeza dengan binatang tapi kenapa masih ada manusia yang akalnya lebih rendah dari makhluk tu? Bukan Siti nak mengeji diorang tu teruk dari binatang, tapi akhlak diorang tu yang Siti tak suka. Kepada manusia yang tergamak membuang bayi yang langsung tak berdosa walau sekelumit tu, korang tak fikir ke betapa beruntungnya korang mak bapak korang tak buang korang macam yang baby tu rasakan dari perbuatan korang tu? Korang tak bersyukur ke dengan jasad yang masih mampu bergerak dengan normal dan nafas yang masih turun naik kurniaan ALLAH SWT pada korang tu? Untuk apa Dia berikan pada korang? Untuk bersyukur dan melakukan kebaikan dengan nikmat tu bukannya kekejaman!! Korang tak terfikir ke, lepas je korang buang baby tu, tiba-tiba je korang pun turut ditarik nyawa serta merta masa tu? Ada korang bayangkan? 


Siti tahu, korang mesti masa tu dah gabra sangat kan? Sampai dah tak boleh nak fikir mana satu baik dan mana satu tak baik langsung. Tapi, orang kata beringat sebelum terjadi. Bila dah buat, dah jadi, jangan pulak korang tak gheti2 bertanggungjawab. Korang mestilah sekolah kan dulu? Belajar agama kan?? Kalau korang tak sekolah pun atau tak gheti2 dan faham tentang apa yang diajar pun, cuba korang letak diri korang dekat tempat baby tu la. Takpun, cuba korang ingat tentang mati. Mati cara baby tu. Terbuang kat longkang, sampah sarap, kena makan anjing, mati kat parit dan macam-macam cara sadis lagi kejam lah bila nak elak tanggungjawab kan? Kalau korang tak gheti2 jugak, tiap kali keluar ngan boyfriend korang, korang tengok dan tatap gambar-gambar baby yang pernah terbuang dan baby yang mati akibat kekejaman manusia berhati binatang. Biar terbayang-bayang. Korang bayangkan korang kat tempat baby tu. (ni cara paling sadis rasanye....)

Tolonglah. Kasihan pada baby tu. Diorang tak bersalah langsung atas dosa-dosa yang korang buat tu. Kenapa tahu buat tapi tak gheti nak jaga? Malu??? Macam mana pulak dengan malu pada ALLAH SWT Yang Maha Melihat? Dah tahu malu kenapa buat?? 

didik anak, pantau anak tak bererti kongkong anak.

Pada ibu bapa pula, bagi Siti kebanyakannya mestilah marah gila tahap gaban kalau dapat tahu anak buat perkara tak senonoh sampai ada isi dalam perut tu kan? Ya, mesti marah! Hanya orang yang takde moral je yang boleh cool dan buat muka selamba (siap angguk2 geleng2 dengar anak cerita tentang salah laku diorang). Marah kerana apa? Marah kerana sayang. Kerana menjaga anak-anak sejak kecil dengan didikan yang baik (terpulang pada didikan ibubapa la...ada yang baik, ada yang kureng sikit). Tapi yang penting, dah namanya anak. Mestilah ibubapa mengharapkan yang terbaik dari anak-anak. Tapi, kalau dah anak buat arang batu dan arang kayu, janganlah pulak kerana marah sanggup mencaci, mencela dan membuang anak hingga anak tu dah hilang cara sampai "membunuh" baby yang ada dalam perut tu. Itu dah salah bebenor tu. Sebab ibubapa boleh jadi punca kenapa anak membunuh baby. Macam tu jugak masyarakat. Memanglah kita marah, tapi manusia ni psikologi berbeza-beza. Macam mana nak tangani? Ni bila dah jadi tau. Sepatutnya dari kecil lagi kita dah kena take steps, mendidik anak-anak dengan ilmu agama yang amar makruf nahi munkar. Bila dah jadi camni, ibubapa kena mendalami perasaan anak-anak, marah sekalipun, jangan sampai anak fikir tang "buang anak" dan lari dari rumah. Camne caranye? Temuramah Mufti ni ada sikit sebanyak pendapat mufti tentang gejala ni. Siti nak komen panjang-panjang pun risau salah komen, tapi bagi Siti yang paling penting adalah iman. Didiklah anak dengan didikan agama yang baik, gunakan cara yang Rasulullah s.a.w ajarkan pada kita. Kalau tak tahu, usahlah malu bertanya pada orang-orang yang beriman. Rujuk pada mereka yang mengetahui. Dan yang paling penting, mohonlah petunjuk dariNya. InsyaALLAH, ALLAH Maha Mendengar dan Maha Pengampun. 

Comelnya baby...
Maafkan Siti andai kata-kata Siti ada menyentuh hati mana-mana pihak. Siti tersentuh hati bila tengok gejala ni makin menjadi-jadi. Hati manusia seolah-olah lebih teruk dari binatang. Sanggup biarkan baby terbuang macam takde nilai. Tak rasa kasihan kah? Menitis air mata Siti bila kenangkan nasib baby tu. Tapi, Siti nak remaja-remaja kat luar sana tu termasuk Siti ingat, bahawa baby tu dah tentu diambil ALLAH dan tempatnya tentunya di syurgaNya tapi kita? Belum tentu amalan kita cukup untuk ke syurgaNya. Beringatlah sebelum buat. Ingat ALLAH, ingat kematian yang semakin dekat dengan kita. 

Mohon teguran andai Siti ada tersalah bicara. 

Salam prihatin.

Wassalamun'alaik.

Friday, January 28, 2011

Laksa Johor Jati ^^

Laksa Johor Jati


Bahan-bahan :


500 gm ikan tenggiri(rebus ambil isi)
150 gm udang kering (rendam -mesin)
sekeping isi ikan kurau kering (bakar mesin)
20 biji bawang kecil
20 tangkai cili kering
10 biji bawang putih
1 inci halia
2 senduk kari ikan (adabi)
10 keping asam keping
1 biji kelapa (kerisik)
1 biji kelapa (ambil santan 10 cawan)
5 batang serai
2 inci lengkuas (ketuk)

Cara-cara :

1. Cili kering, bawang kecil dan bawang putih,serai, udang kering hendaklah dimesin dan diasingkan.

2. 1/2 cawan minyak di masukkan kedalam periuk dan tumiskan cili mesin,diiukuti dengan bawang. biarkan garing sedikit.

3. Bancuh serbuk kari dengan air dan masukkan kedalam tumisan tadi dan diikuti dengan isi ikan, udang serai, asam keping, kerisik, santan, isi ikan keriang dan jangan lupa rasa garam dan gulanya secukup rasa.masak sehingga semuanya sebati.

Selamat mencuba!!! ^^
1 paket sphageti (rebus 10 minit)
50 sen taugeh
Daun selasih/kesom
Timun (buang isi/biji) racik halus
Limau kasturi
Lobak asin halus
Sambal belacan 

Saturday, January 22, 2011

Pohon Semalu


Assalamu'alaikum...

Bismillah...

Kali ni entry copy dri facebook. Dari akaun seorang sabahat. Teringat pada bacaan novel Tautan Hati. Sejak tu, Siti cuba jadikan pohon semalu sebahagian dari pengajaran buat hidup Siti. Memang sukar tapi itulah yang perlu Siti hadapi dan usahakan. InsyaALLAH. Moga Dia permudahkan segalanya. Amin~~

Wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek. 

Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya). 

Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim. 

Ketiga, semalu juga menpunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin. 

Dan akhir sekali semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu,para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja. 

Ambillah pengajaran dari semalu walaupun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil.


Salam Mujahadah~~

Sekian. Wassalamun'alaik. 

Sunday, January 16, 2011

Misteri dan Tanda-tanda Kiamat

Assalamu'alaikum...

Bismillah...

Hari ni Siti nak ketengahkan tentang satu kejadian misteri yang berlaku di Amerika Syarikat (US). Mungkin ada dalam kalangan kita yang dah baca tentang kejadian tu. Kejadian ape yek? Ha... Hal ni berkenaan misteri kematian hampir atau lebih 5, 000 ekor burung hitam bersayap merah menjelang sambutan tahun baru 2011. Kemudian disusuli dengan kematian lebih 100, 000 ekor spesis ikan drumfish. Kalau ada yang belum baca lagi artikel tu, sini Siti sertakan sekali dengan link berkenaan rencana tu. 

Kalau kita perhatikan, dalam rencana tu banyak betul pendapat yang dikemukakan oleh beberapa pihak. Ada yang mengatakan ianya tanda-tanda kiamat yang akan tiba pada 2012 (mengikut ramalan tamadun kuno Maya di Mexico), yang lain pula mengaitkan kematian haiwan-haiwan Arkansas tu dengan konspirasi chemical trail atau jejak kimia

Subhanallah. Sebenarnya bila Siti terbaca rencana ni, Siti agak terkejut jugak. Tapi hakikatnya sebenarnya ALLAH lebih mengetahui kenapa ianya terjadi. Namun, dari sini kita boleh dapat rasakan bahawa setiap yang terjadi itu adalah peringatan dari ALLAH buat hamba-hambaNya supaya beringat maut dan kiamat akan tiba juga pada suatu masa nanti. Kita tidak tahu apa yang tertulis di Luh Mahfuz. Kita tidak mungkin dapat meramal bila kematian dan kiamat akan berlaku tetapi yang kita pasti Rasulullah (s.a.w) telah mengingatkan bahawa kita ni di akhir zaman. Umat akhir zaman. Maka, apa yang perlu kita lakukan muhasabah diri dan imbas kembali sebanyak mana amalan yang telah kita sediakan sebagai bekalan di hari perhitungan nanti. 

Kini, kita boleh nampak terlalu banyak petanda-petanda kiamat itu semakin menghampiri. Bukan Siti yang kata, tapi Rasulullah (s.a.w) sendiri yang menyampaikan peringatan itu kepada kita. Kalau Siti nak list kan memang banyak lah. Nanti Siti list kan sikit-sikit ikut section Petanda Kiamat (akan datang). Siti pun nak cari semula buku-buku yang boleh buat rujukan ni. Bukan nak tunjuk baik tapi sebagai peringatan buat diri Siti jugak. Siti ni pun terlalu banyak khilafnya dan dosa sama ada secara Siti sedar atau tidak. 

Yang Siti ingat dan Siti boleh nampak (kawan-kawan semua pun mesti perasan jugak kan...), perubahan cuaca, perubahan peringkat sosial manusia (contoh : mengubah kejadian ALLAH seperti menukar jantina, ramai dah yang jadi kaum Nabi Lut), macam yang terjadi seperti dalam rencana tu (wallahu'alam) dan banyak lagi. Perang-perang kecil jangan cakap lah. Jelas dah depan mata. Betul tak? So, Siti nak ajak kawan-kawan sama-sama muhasabah diri. Takut rasanya bila imbas balik amalan yang berapa kerat je kita kerjakan kan? 

Ya ALLAH, 
Kau ampuni kami,
Kau ampuni kami,
Kau ampuni kami...

Ya Rabb,
Berikanlah kami kesempatan untuk terus beribadah kepadaMu,
Permudahkanlah kami tika menghadapi hari perhitunganMu,
Nikahkanlah kami dengan kematian dalam iman.
Amin~

marilah kita mohon ampunan dariNya


Sampai sini je Siti punya entry kali ni. Siti baru pas baca rencana tu tadi. Tu yang terus tulis entry ni. Rasa gementar pulak. Semoga rahmatNya sentiasa mencucuri kita hamba-hambaNya. Kalau Siti ada buat kesilapan dalam artikel ni, harap tegur lah ye.... 

Salam mujahadah.

Wassalamun'alaik. 

Tuesday, January 11, 2011

12 Januari 1990, Siti Nadzirah Dilahirkan Ke Dunia...Wallahu'alam

Assalamu’alaikum…

Bismillah…


12 Januari 2011
Alam barzakh semakin memanggilku
Mengingatkannya menjadikan kakiku semakin kaku
Air mata yang cuba untuk aku pertahankan
Deras mengalir menangisi kekhilafan lalu


Memori 20 tahun yang lalu
Menerjah setiap urat mindaku
Mengenangkan dosa lalu
Menjadikan aku semakin diburu pilu

Waktu yang singgah padaku
Sudah jauh meninggalkan aku
Bersama sejuta penyesalan
Kerana sia-sianya usiaku menjamah waktu

Aku umpama si kunang-kunang
Tika aku sedar, aku menerangi malam
Tika aku alpa, aku tersesat dalam kegelapan

Ya ALLAH Ya Tuhanku,
Waktu yang berlalu telah aku persiakan
Menjadi masa yang lebur bersama dosa
Seperti baru semalam aku menginsafi diri
Dalam alpaku, rupanya aku masih di situ
Aku mengkhianati janjiku


Ya ALLAH,
Bantulah aku
Aku enggan membiarkan jasadku yang semakin dipanggil cacing dan ulat
Menjadi busuk kerana dosa-dosaku
Aku enggan jasadku yang semakin dijamah detik maut
Menjejaki lantai liang lahad itu dengan noda yang lalu
Aku merayu
Aku merintih
Aku mengharap
Ampunilah segala dosa-dosaku
Sebelum Izrail menjalankan tugasnya mencabut nyawaku dari jasad yang kaku

Ya ALLAH,
Ampuni aku
Ampuni aku
Ampuni aku….

Biarlah sejarah 20 tahun yang lalu berlalu jauh menjadi pedoman buatku
Dan usia selanjutnya aku
Menjadi detik baru dalam diari cintaku padaNya
Yang kuat bermujahadah di jalanNya…insyaALLAH

Ke hadapan seorang muslimah yang memegang amanah sebagai Siti Nadzirah Binti Anuar,
                Ingatlah janjimu pada Kekasih Yang Agung. Dia berikan kau peluang untuk terus bernafas dalam usia baru ini. Dia pinjamkan kesempurnaan ciptaanNya padamu tanpa sebarang balasan. Kau tidak solat? Dia tidak rugi walau sekelumit pun. Malahan, kau sendiri yang akan rugi bila tiba hari pembalasan kelak. Ingatlah, Dia Maha Penyayang. Dia masih endahkan engkau dengan dugaan yang diberi olehNya untukmu. Mengeluh? Jangan sesekali. Bersyukurlah. Lihatlah kau masih berdiri dengan jasad pinjamanNya ini. Pandanglah mata hatimu. Di situ, jelas nikmat yang Dia berikan buatmu. Tidakkah engkau sedar sebenarnya kau semakin teguh menjalani kehidupanmu yang penuh dugaan ini? Bersyukurlah.
                Sesungguhnya tiada ternilai pemberianNya padamu yang kerdil dan lemah. Janganlah kau kufur pada nikmatNya dengan menodai jasad pinjamanNya dengan dosa-dosa yang menggunung tinggi. Kau masih sihat, kau masih sempurna kejadian jasad. Tiada cacat celanya pada jasad itu. Bersyukurlah. Insaflah.
                Semoga engkau tidak lagi mengulangi kesilapan lalu. Sedarlah maut mengejarmu setiap detik yang berlalu.

Ya ALLAH,
Ampunilah hambaMu yang lemah lagi hina ini
Bimbinglah aku dengan rahmat dan hidayahMu
Janganlah pesongkan hatiku dari jalanMu

Ya Rabb,
Aku dambakan cintaMu
Aku cintakanMu
Aku tidak mahu menodai cintaku padaMu lagi
Bantulah aku dalam memperjuangkan cintaku
Aku merayu padaMu Yang Satu
Teguhkanlah imanku padaMu

Ya ALLAH……..cintaku yang agung
Setinggi-tinggi kesyukuran kupanjatkan padaMu
Kerana memberikanku nikmat yang amat tinggi nilainya ini
Kerana meminjamkanku segala yang ada padaku ini tanpa walau secebis bayaran
Kerana mengizinkanku terus bernafas di muka bumiMu ini
Alhamdulillah…
Syukur padaMu atas segala-galanya
Impianku….
Ya ALLAH, akadkanlah aku dengan kematian dalam keadaan beriman
Semoga pertemuanku denganMu penuh dengan kebahagiaan yang tiada tolok bandingnya
Amin~

Selamat menghampiri Hari Pertemuan buat diriku yang kerdil lagi lemah ini.

Wassalamun’alaik.


p/s : buat sanak saudara dan teman-teman yang sudi mengucapkan selamat hari lahir dan mendoakan Siti, terima kasih Siti ucapkan pada kalian. Doa Siti semoga kebahagiaan dan rahmatNya menjadi milik kita bersama dunia dan akhirat. InsyaALLAH. Salam kasih~

Memaafkan Lebih Baik Dari Membenci


Disaat dalam kesendirian dan kesepian begitu berat beban hidup ini ketika kita disakiti atau didzalimi justru oleh orang yang kita sayangi atau orang lain, mengadu kepada Allah dengan tanpa disadari air mata itu mengalir membasahi pipi, tak kuasa untuk dibendungnya karena perih dihati, 'Ya Allah, bagaimana caranya menyembuhkan luka hati ini?' Ujian, cobaan tak kuasa untuk dipikulnya sendiri. Suatu yang mustahil untuk mengubah apa yang sudah terjadi karena luka itu teramat perih. Marah,dendam dan kecewa campur aduk, 'kamulah penyebab aku menderita begini!' Aku akan hancurkan kamu!' jika kita telah tersakiti begitu hebatnya kemarahan, hati menjadi mudah terkotori dengan nafsu membalas dendam dan ingin kembali menyakiti perbuatan orang yang telah menyakiti hati.


Kebahagiaan atau penderitaan tidak perlu mencari siapa yang bersalah, atau yang menyebabkan hidup anda menderita. Anda harus mampu memaafkan orang lain yang telah menyakiti hati anda. Mohonlah ampunan kepada Allah untuknya. Sebenarnya anda termasuk orang yang diberikan rahmat oleh Allah. Jika anda disakiti berarti anda sedang teraniaya. Orang yang teraniaya adalah orang yang sedang diuji sekaligus diberikan kemudahan oleh Allah. Allah memberikan dua pilihan membalas perbuatannya atau memaafkan. Jika anda tidak membalas tetapi bersabar & memaafkan orang yang telah menyakiti anda maka Allah akan memberikan ampunan dosa-dosa anda dan Allah menganugerahkan kepada anda kehidupan yang lebih sehat, indah dan membahagiakan bagi anda. 

'Dan bagi orang-orang yang apabila mereka diperlakukan dengan dzalim mereka membela diri. Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barangsiapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang dzalim. Dan sesungguhnya orang-orang yang membela diri sesudah teraniaya, tidak ada dosa atas mereka. Sesungguhnya doa itu atas orang-orang yang berbuat dzalim kepada manusia dan melampaui batas dimuka bumi tanpa hak. Mereka itu mendapat azab yang pedih. Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya perbuatan demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan.' (QS. Asy-Syuura' 39-43).

InsyaALLAH....Ya ALLAH, ampuni dosaku dan dosanya...
Siti meminta maaf dan memaafkan semua kenalan dan mereka di sekeliling Siti.

Wassalamun'alaik. 

Monday, January 10, 2011

Aku Berdosa



Ya ALLAH,
Aku berdosa,
Aku alpa...
Aku leka...
Aku lupa...

Ya Ghaffar,
Ampuni dosaku,
Ampuni dosaku,
Ampuni dosaku.

Ya Rahim, 
Jangan tarik ujian dariku,
Jangan biarkan aku sendirian tanpa ujianMu,
Ampuni aku atas keluhan sebelum ini.

Ya Rabb,
Aku telah mengkhianati cintaku padaMu,
Janganlah Engkau meninggalkanku,
Ampuni dosa-dosaku.

Ya ALLAH,
Sekiranya aku mampu akan ku sucikan jasad dan hati ini dengan selautan air jernih,
Namun, dapat aku rasakan tidak cukup untuk ianya kembali putih dan jernih,
Sungguh hitam dan kotor jasad dan hati ini dengan dosa dan noda,
Aku merayu,
Aku merintih,
Aku mengharap,
Agar Engkau sudi mengampuni hambaMu yang kerdil lagi hina ini.

Ya ALLAH, 
Tuhan Yang Maha Besar,
Ampuni aku,
Ampuni aku,
Ampuni aku.

Saturday, January 8, 2011

Dear Momo-chan...


Assalamu'alaikum...

Bismillah...

Sebelum nak merehatkan fikiran yang tengah kusut, migrain dan hati yang sedang keliru, Siti saja nak tulis2 kt blog ni. Entry kali ni mungkin lebih pd luahan hati kot. 

(Biarlah entry kali ni Siti guna ganti nama "aku"...rsa lebih selesa nk luahkn ape yg trbuku...)

Dear Momo-chan (nick name yg aku bg pd blog n basikal aku...),

Nak dgr cerita tak, Momo-chan? Aku pening btl hari ni. Bukan setakat hari ni je aku fikirkan hal tu. Since sebulan yang lalu lagi aku dh fikirkn hal ni. Hal ape ye? Haaa....kalau kau nak tahu. Hal tentang perasaan dan harapan aku ler. Ape lagi. Kau tahu, Momo-chan. Aku rsa mcm aku luahkn kt seseorang je bila taip-taip mcm ni. Aku sayangkan mereka, Momo-chan. Tapi aku tak mampu utk jga hati smuanye. Aku mngkin selalu trsepit mcm ni, Momo-chan. 

Momo-chan, kau rsa aku ni bkn kwn yg baik ke? Aku rsa mcm ye jek. Dan kau rsa otak aku ni dh x brp baik ke? Aku rsa mcm ye. Kenapa ye aku fikir cmtu? Haaa...kalau kau nk tau la kn. Aku ni skrg mdh sgt lupa. Tu yg aku nmpk la. Teruk aku ni? Sikitlah kot. Momo-chan..........aku nak ckp dgn seseorang. Seseorang yg boleh mendengar dan memahami aku. Aku nak menangis puas-puas. Yang boleh pegang bahu aku dan tenangkan aku. Aku nak menangis, Momo-chan. Aku nk hilangkn sesak ni...

Momo-chan....slh aku jgk. Aku langsung tak tnyakn diorang khabar. Aku trlalu sibuk dgn krja cari duit aku tu smpai aku penat n x smpat nk mesej dgn sesiapa. Nk taip pn aku jd pening kpla. Ni pn aku pksa diri aku, Momo-chan. Sebab aku pening n luahkn on the spot. 

Aku diberikan harapan. Dan aku jugak yg menyusahkn harapan tu. Aku jugak yg hmpir memusnahkn hrpn tu. Dan aku jugak yg brsalah kerana otak aku yg mkin tak cerdas ni, Momo-chan. Aku pelupa. Dia menguji aku dan Dia juga memberikan aku amaran supaya berubah. Aku menyesal dgn kesilapan lampau aku. 

Apa prlu aku buat, Momo-chan. Aku luahkn je kt kau yek. Momo-chan, aku nak menangis. Aku nk nangis puas2. Aku bersalah, Momo-chan. Oklah. Momo-chan. Aku nk tidur dl.. Tapi sblm tu. Aku nk taip satu luahan rsa pd Sang Pencipta. Tuhanku Yang Maha Mendengar dan Maha Melihat. 

Daa... Momo-chan...


Hidupku diuji,
Aku mengeluh lemah,
Terasa diri begitu kerdil kerana kelemahan diri,
Bukan aku tidak bersyukur dengan ujian ini,
Namun aku merasakan diriku berdosa dan bersalah,
Dan atas kesilapan itu, 
Aku diuji dan diduga olehMu.

Ya ALLAH,
Sunggu lemah hambaMu yang satu ini,
Hatinya kian rapuh dengan noda dosa dan kedukaan,
Ku mohon padaMu, Tuhan Yang Maha Esa,
Bimbinglah aku ke jalan kebenaran dan berikanlah aku ketenangan hati.

Ya Rabb,
Aku mahukan bahagia, 
Dan Kau berikan aku ujian,
Terkadang aku alpa, 
Dan Kau berikan aku peringatan,
Aku mahukan teman,
Dan Kau hadirkan aku dugaan.

Kenapa?
Kerana Kau menyayangiku,
Kerana Kau masih endah tentangku,
Kerana aku semakin mahu mencintai Engkau.

Ya ALLAH,
Aku menyerahkan kehidupanku hanya untukMu,
Aku ingin bertemu denganMu dalam keadaan suci dari dosa dan noda,
Aku mohon padaMu,
Janganlah Engkau biarkan aku terpesong lagi dari jalanMu,
Kerana aku ingin menatap wajahMu dalam syurgaMu kelak,
Aku tahu aku tidak layak,
Namun itulah harapanku, 
Walaupun tampak terlalu tinggi, tapi itulah harapan hidup dan matiku.

Ya Rahim,
KasihMu terlalu agung,
Ampuni aku sekiranya aku menanti harapan yang begitu kerdil,
Ampuni aku kerana menyesakkan dadaku dengan harapan itu,
Ampuni aku kerana memikirkannya,
Ampuni aku kerana menangis atas perkara yang sia-sia.

Ya ALLAH,
Aku mencintaiMu. 
Dan aku merinduiMu.


Wassalamun'alaik. 

Wednesday, January 5, 2011

Hadiah Hari Lahir Yang Sangat Bermakna

Assalamu'alaikum...

Bismillah...

Cerita ni Siti baca dari iluvislam.com. So sweet ceritanye... Hadiah yg sgt brmakna. Mari baca......


Bercinta Di Hari Lahir
Amir merapati isterinya, Aisyah yang sedang berada di atas katil.

"Sayang, selamat hari lahir."
Aisyah tersenyum.
"Terima kasih, abang."
Amir berkata kepada isterinya, "abang ada hadiah untuk sayang. Sayang kenalah tutup mata. Manalah tahu abang akan bagi emas dan permata kepada sayang, nanti silau pula mata sayang."
Aisyah tersenyum dan menutup matanya.
"Aisyah sudah tutup mata. Mana hadiah daripada abang?"
Amir menghulurkan bungkusan hadiah dan meletakkannya ke tangan Aisyah.
"Sayang boleh buka mata sekarang. Tengoklah hadiah yang abang berikan, istimewa untuk Aisyah, isteri abang yang tercinta."
Aisyah membuka matanya.
"Terima kasih, abang. Aisyah buka pembalut hadiah, ya."
Aisyah membuka balutan hadiah.
"Wah, ada buku untuk Aisyah. Terima kasih, abang. Hadiah ini amat bermakna untuk sayang. Sayang memang suka membaca buku."
Amir tersenyum dan bertanya kepada isterinya, "sayang tahu kenapa abang hadiahkan buku untuk sayang?"
Aisyah memandang suaminya. Amir meneruskan kata-katanya.
"Buku adalah hadiah yang dapat dibuka berkali-kali. Buku adalah hadiah yang sentiasa bertambah nilainya. Sayang amalkanlah ilmu yang tertulis di dalam buku ini dan sayang akan mendapat lebih banyak manfaat dalam hidup sayang."
Aisyah mengangguk-anggukkan kepalanya sambil membelek-belek buku yang diterima itu.
"Ada kad di dalam buku ini."
Amir bertanya kepada isterinya, "kad daripada siapa, sayang?"
Aisyah memandang kad itu.
"Kad ini datangnya daripada suami Aisyah yang amat Aisyah cinta. Terima kasih, abang."
Amir bertanya kepada isterinya, "Aisyah suka dengan hadiah daripada abang?"
Aisyah memeluk buku yang diterimanya itu dan menjawab,
"Aisyah suka sangat dengan hadiah ini dan Aisyah sayang sangat kepada pemberi hadiah ini."
Amir bertanya lagi kepada Aisyah.
"Abang gembira sangat kalau dapat melihat Aisyah gembira. Sayang, sayang sudah tidak mahukan hadiah lain? Cukupkah sekadar dengan buku dan kad itu sebagai hadiah hari lahir sayang?"
Aisyah menjawab, "cukuplah dengan kasih sayang dan cinta daripada abang sebagai hadiah untuk Aisyah."
Amir tersenyum dan berkata, "betulkah sayang sudah tidak mahukan hadiah yang lain? Kalau macam itu, siapa pula yang mahu memakai gelang emas ini?"
Amir mengeluarkan seutas gelang emas daripada poketnya dan menunjukkannya kepada Aisyah.
"Abang mahu menghadiahkan gelang emas ini kepada isteri abang, tetapi isteri abang sudah tidak mahukan hadiah lagi."
Aisyah terdiam sebentar dan memandang gelang emas itu. Air mata tergenang di mata Aisyah. Aisyah menangis.
"Abang, Aisyah cintakan abang. Aisyah sayang sangat kepada abang."
Amir hanya tersenyum dan berkata kepada isterinya, "sayang janganlah menangis. Sayang menangis sebab bimbang kalau abang bagi gelang emas ini kepada orang lain, ya? Gelang emas ini memang untuk Aisyah. Abang tidak akan bagi kepada orang lain. Aisyah janganlah bimbang."
Amir memberikan senyuman kepada isterinya dan Amir merapati Aisyah.
"Sayang janganlah menangis. Air mata sayang lebih mahal daripada gelang emas ini. Selamat hari lahir, sayang."
Aisyah menyapu air matanya dan memberikan senyuman kepada suaminya.
"Terima kasih, abang."
Amir memakaikan gelang emas itu ke tangan Aisyah.
"Alahai, cantiknya isteri abang. Selamat hari lahir, sayang. Semoga seluruh umur kita akan diberkati oleh Allah dan semoga rumah tangga kita sentiasa diredhai oleh Allah."
Kawaiiiii..... ^_^

Indahnya cinta bila sudah diijabkabulkn. Manisnya cinta kerana kita melafazkannya pada seseorang yang sudah halal bagi kita dan merupakan teman hidup istimewa hingga ke akhir hayat. Lebih-lebih lagi seorang yang soleh/solehah.
InsyaALLAH....kalau nak yang terbaik, kita kena jadi yang terbaik dulu. Kerana akhlak dan keperibadian jodoh kita dicorak olehNya berdasarkan keperibadian kita juga. InsyaALLAH. Tiada yang mustahil bagiNya. ^_^
Posting untuk hari ni...even copy dari website lain tp brmakna bg Siti. Nanti nak share sikit pasal penghijrahan seorang hamba. Apa yg pernah Siti alami dan apa yg prnah Siti baca. 
Salam Mujahadah...
Wassalamun'alaik. ^_^

Tuesday, January 4, 2011

Tahun Baru Masihi 2011 dan Kejutan Hari Lahir Mak


Assalamu'alaikum...

Bismillah...

Wah...ni tajuk patutnye utk 3 hari yg lepas. Hehe...lupa nak update psl ni hari tu. Tak sempat sbb balik kampung. Anyway, nak ucapkn selamat tahun baru masihi 2011. Masuk tahun baru, tinggallah tahun lama mnjadi kenangan.

Ibuku Tercinta
1 Januari 1962, tarikh lahir seorang insan yg sgt berharga buat Siti. Dia lah wirawati Siti. Membesarkan anak-anak dengan kudratnya sendiri. Berpenat lelah, bermandikan tangisan sendirian kerana pengorbanannya buat kami adik beradik. Dia sangat cantik bagi Siti. Dan sangat tabah. Dialah ibu terbaik dalam dunia yang Siti jumpa. Jamaliyah Binti Idris. Nama seorang insan bergelar ibu, yang mengalir darahnya dlm tubuh Siti.

Masa orang tengah sibuk menyambut kehadiran tahun baru, Siti dgn adik, Ema berbincang secara senyap utk kejutan buat Emak. Mak call Siti malam tahun baru tu lepas je Siti dgn Ema habis berbincang. "Akak balik tak?" soal mak (macam sayu jek...aduh!). "Tak balik mak. Akak kena kerja." Terpaksa Siti berbohong sebab nak buat kejutan kat mak. Siti dah planning nak balik kampung tapi tak mahu bagitau mak. Dah siap planning dah, dah beli kek pun.

"Kau nanti pandai2 la cover line aku nak balik tu. Jgn bagitau mak tau." Ni pulak sesi perbincangan yg tergendala. Masa tu masih dlm bas, tak sampai lagi. Last2 Siti dapat tau, adik pun buat surprise jugak. Dia suruh mak pergi kenduri. Dia nak buat majlis (ala....famili2 kitorg jgk...kat sebelah umah jek...Cik Mak, Adha, Titot, Ema, Mirul ngan Nenek) kt umah utk mak. Yang buat Siti nak trgelak, pi tiupnye belon utk majlis tu. Adoi...mcm mak tu umur bru 5 tahun jek...

Sampai je kat umah, senyap2 Siti masuk ke umah. Nyanyilah lagu 'Happy Birthday" (gelabah sgt...smpai tak terfikir nk nyanyi lagu "ALLAH selamatkan kamu") kuat-kuat. Mak pun ape lagi, trkejuttgk anak dara dy yg x brp nk matang ni balik kg jgk. Hehehe...bercium2 jd nye...Yg best nye, sblm makan mak minta Mirul bacakn doa selamat. Tapi dia tak nak. Pastu mak kata biar je mak baca kalau Mirul tak nak. Last2, Siti yg amik alih. Ish3...apa lah. Orang yg disambut kena bca doa selamat utk diri sndiri. Adoyai...

Alhamdulillah. ALLAH masih berikan kesempatan buat mak Siti utk teruskn kehidupan bernafas di bumiNya. Syukur, ALLAH masih berikan Siti peluang untuk terus merasai pelukan, ciuman dan kasih sayang Emak yg trcinta.

Ya ALLAH, rahmatilah kehidupan ibuku dunia dan akhirat. Sayangilah dia sepertimana dia mengasihiku. Ampunilah segala dosa-dosanya yang lalu, dan terimalah dia dalam syurgaMu kelak. Amin...

AKAK SAYANG EMAK!!! (T^T)

Sampai sini je...
Salam Mujahadah.

Wassalamun'alaik. ^_^

Monday, January 3, 2011

Aku dan Mereka

Assalamu'alaikum....

Bismillah...


Sedihnya rasa hati...bila baca semula entry2 yg lepas...kenapa aku msih keliru?? Maaf...kali ni aku gunakan ganti nama aku utk entry2 yg akn dtg...bkn kerana aku ni x tetap pndirian tp sebab aku msih dlm kecelaruan identiti. Ya, aku mengaku aku msih kecelaruan identiti.
Kenapa? 

Aku keliru dengan kehendak diri dan kehendak sekeliling. Identiti aku sejak dulu sgt2 sukar utk dikikis. Hmmm... bkn niat nk buka pekung di dada tp cuma nk inform yg aku sbnrnye prnh berperwatakan boyish dl. Sebab kebanyakan cousin aku adalah lelaki dan aku seorg sporty. Aku mula berubah utk lbih feminin dan pemalu msa umur aku 16 tahun. Sebelum tu aku sekolah perempuan. Lepas je PMR aku msuk MRSM. Jadi, pelajar2 dari dua jantina. 

Walaupun aku dah berubah jadi lebih pemalu dan feminin tapi ada certain2 masa cara dan gaya aku nampak lah ada lg boyish aku tu. AKu bukan setakat boyish je, perangai tak matang aku pun ada jgk. Aku suka main-main dan kadang-kadang perangai aku tak ubah mcm bdk drjh 6. Aku tegas luahkn pndangan tp mudah dibuli. Semua tu kadang2 trjadi luar sdr aku. Bukan aku tak cuba control, tp aku tak mampu nk control selebihnye sebab kadang2 aku terfikir aku ni hipokrit pulak. Hmmm...

Aku nak jadi diri aku yg SEBENAR. Bukan lakonan semata-mata. Aku pemalu, mula feminin tp aku masih ada gaya boyish dan suka main2. Mungkin akan ada yg jelik tgk aku pakai tudung labuh tp gaya mcm ada jantan sikit. Maaflah. Aku susah nak lari dari sifat aku yg satu tu. 

Pertanyaan aku cuma satu..... apa yg mereka smua mahukn pd aku? Feminin? Lemah lembut, gemalai? Jalan tunduk sepanjang masa? Muka blushing sepanjang masa? atau HIPOKRIT sepanjang masa? Maafkan aku...aku masih keliru even skrg gaya aku dh lain tp aku masih ada AKU YANG DULU. Betul ke org kata, penampilan tak semestinya sama dgn hati budi? Boleh ke mereka terima keadaan aku atau aku kna berubah utk mereka?

Maaf...entry kali ni coretan yg aku nak sgt lepaskn. Dan aku prlukan sgt pndangan....

Sekian....Salam Mujahadah....

Wassalamun'alaik. (T^T)