Salam Perjuangan

Saturday, December 31, 2011

Seronoknya Memaafkan

Bismillahirrohmanirrohim...

Assalamu'alaikum. 

Apa khabar sahabat blogger, kawan2 yang sudi jalan2 ke blog Nad dan pembaca2 blog? Alhamdulillah, Nad ada kesempatan utk update blog yg dah nmpak bait2 sawang kt dashboard dan new post nye ni ye. Hehe... ad bukan malas. Tapi ada urusan sikit la sejak akhir2 ni. Lebih2 lagi dah nak dekat final exam ni kan. So, di kesempatan ni Nad nak update ilmu dan kongsi serba sikit apa yang Nad faham tentang kemaafan dan hikmahnya. Wallahu'alam. 

Kawan2 yg dikasihi dan dirahmati. Kita kongsi ilmu ni secara santai dan bersahaja ye. Nad tak nak la kita terlalu serius dalam menegur sampai perlu sindir2 segala kn. InsyaAllah, Nad berkongsi dgn korang tanda Nad bagi peringatan pd diri sendiri jugak. 


Alhamdulillah. "MAAF", perkataan yg paling mudah utk diungkapkan tapi kadang2 paling susah utk diberikan. Kenapa ya? Mula2 kita masuk bab orang yg buat salah pada kita. Memang susah bebenor kalau orang tu dah aniaya kita, mengumpat belakang segala dan cari pasal dengan kita. Lagi2 kalau kita ni jenis yg sensitif kan. Fuh...memang mencabar la kalau org tu jenis yg panas baran! Mahunya dibagi sebijik buku lima jadi hadiah kan. 

Berasap tuuuuu...hehe
Nad sendiri pernah marah kot. Lagi la Nad ni jenis yg pendam je dulu. Tunggu dah penuh peti asap kt kepala, cucuh api, konfem boleh meletup lebih teruk dari gunung soga kalau la gunung soga tu jenis gunung berapi kan. Hehehe... Tapi kan... Walaupun darah Nad ni ada mengalir darah keturunan Bugis, alhamdulillah Nad yg dulunye jenis baran (kalau meletup la kan...) sekarang Nad dapat kurangkan smuanya dgn sikit bekalan dan pinjaman kesabaran dari Allah SWT. Macam mana? 

kita tak sempurna utk elak dri marah..tapi...


Apa lagi, kawan. Kita MAAFKAN saja kawan kita tu. Dan INGAT! Jangan pulak kita duk mengumpat diorang tu. Kita ni siapa nak berdendam dengan orang yg cari pasal dgn kita kalau dia dah betul2 minta maaf dan menyesal. Sedangkan Allah, Pencipta kita Maha Pengampun, lagi la kita ni dah la banyak buat dosa, DIA tetap ampunkan kita. Bukan kita je yg buat dosa, ramai lagi tau. DIA tetap ampuni dosa2 hamba2Nya. Kita pulak? Bukan seluruh dunia yang buat salah pada kita. Tak salah kita berikan kemaafan tu. Kalau pun diorang tetap nak aniaya kita, itu urusan diorang dengan Allah. Kita memaafkan, diorang nak mengata sekalipun, kita tak dapat apa2 padah pun dari apa yg diorang buat, malah kedudukan kita makin tinggi dari diorang dengan setiap pahala yg diorang sumbangkan pada kita dengan setiap umpatan kan? Kita memaafkan, jangan pula lupa kita memohon maaf. Yang paling utama, mohonlah keampunan dari Yang Maha Esa. 


Serius. Memang bukan senang nak memaafkan. Tapi dengan memaafkan dapat elakkan kita dari penyakit "mulut gatal" tau. Haha... istilah baru bagi mulut yg suka duk mengata orang, mengumpat segala. Bila kita memaafkan kan, secara automatik, kita dapat rasa tenang je, and letakkan keyakinan kita pada setiap perlindungan dan hikmah dari Allah SWT. Pahala tu. Pahala. Lebih mahal dari Mercedes, kawan. Satu Mercedes tu pun belum tentu dapat beli pahala tau. Duit berjuta2 pun belum tentu dapat beli perlindungan dalam kubur tau. Yelah, kalau duit tu guna pada kebaikan, dapat lah. Kalau tak? Kalau banyak kat dunia je, em... kita dah maafkan orang, bermakna kita dah lupakan kesalahan diorang. Macam tu juga kalau sebaliknya kan. Orang dah minta maaf dengan kita, jangan pulak kita duk nak ungkit2 kesalahan diorang pada masa akan datang. Kan? 

Ok la. Nanti Nad sambung lagi ek. Nad ada berkongsi cerita dengan nenek. Tadi pagi bercerita panjang dengan nenek. Alhamdulillah, nenek memang  memahami. Esok ulangtahun kelahiran Mak Nad. Doakan semoga di akhirat nanti my Mak dimasukkan bersama2 golongan yang beriman ya. InsyaAllah. Amin...

jom cenyum2!! ^^

Sekian untuk kali ni dari Nad. Nad memang tak cukup baik utk menasihati tapi Nad rasa bertanggungjawab utk berkongsi ilmu dan apa yg Nad faham. Maafkan Nad kalau ada yang tersinggung ya. Tiada niat walau sekelumit pun utk menyinggung mana2 pihak. Mohon ditegur kalau ada silap. Senyum selalu la ya. ^_^

Salam kemaafan dan Salah Pejuangan. 

Assalamu'alaikum. ^^

Wednesday, December 14, 2011

Ya... Saya Kolot

Bismillah...

Assalamu'alaikum...


~ biar ler org nk kata sy kolot atau x stylish... muka pucat ape sgala... asalkan muka sy natural ok... nk tgk xnk, ikut suka la... better be urself than be others... secantik2 make up yg dipakai, make up dri wudhu' n secalit snyuman ikhlas... ok2... klu nk bg pandangn "eeeiii...x rimas ke pkai labuh2, baju bsr2 tu...", ikut la... sy tak ganggu pn... depa yg rse trganggu pulak kn... i x larang u pn nk buat pndangn gitu... hehe... x lama lg u all pn pkai gak... tutup sluruh tubuh ok... tnggu dan lihat je... ye... sy mngaku sy kolot... ~

xnk pandang sudah...huhu

Tuesday, November 29, 2011

Wordless Tuesday

Bismillah...

Assalamu'alaikum...


v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v


hehehehehehe... <3 SPIDER :p








Jangan Buang Abah!

Bismillah...

Assalamu'alaikum...

"Amin berikan tiket ni pada abah, nanti sabtu abah naik bas ke stesen bas ya. Sampai dekat stesen, Amin ambil abah," ujar Amin pada abahnya. Semenjak ibunya sudah tiada, abah yang tinggal di rumah usang di kampung seringkali bertanyakan Amin dan kakaknya, Mina. Rindunya hati tua itu pada anak-anak yang tinggal berjauhan di kota. Abah hanya mengangguk dan mengambil huluran tiket anak lelakinya itu. "Baiklah abah, Amin nak balik ke kota. Assalamu'alaikum."

Langkah anaknya itu diperhatikan dengan pandangan yang sayu. Sudah sekian lama anaknya itu tidak menjenguk. Apatah lagi Mina yang sudah berumahtangga dengan jejaka kota, Haikal. Kali terakhir melihat raut wajah anak perempuannya itu sewaktu pengebumian arwah isterinya 2 tahun yang lalu. Semenjak bergelar isteri kepada Haikal, Mina sudah jarang pulang ke kampung. 

Kelmarin, kerana desakan hati yang terlalu rindukan wajah anak-anaknya, abah menguatkan langkah tuanya ke rumah ketua kampung untuk meminjam telefon. Maklumlah, hidupnya hanya di rumah usang yang sudah mula reput, tiada TV apatah lagi telefon. Kata Mina, "Abah tak perlukan TV. Abah cuma duduk dekat kampung je. Nanti nak bayar bil melambung2 pulak." Abah hanya mengangguk lemah mengiyakan kata2 Mina. Amin pun begitu. 

"Assalamu'alaikum, Mina. Abah rindukan kamu, nak," ujar Abah sayu. "Wa'alaikumussalam. Ha, abah. Abah sihat kan? Hmm...Mina sibuklah. Oklah, abah. Ida menangis tu. Mina nak pergi tengok dia. Bye." Klik! Talian dimatikan. Lagi sekali nombor anaknya itu didail. "Mina...." panggilnya lembut. "Ada apa lagi, abah? Mina sibuk ni," jawab Mina agak kasar. Hampir menitis air mata Abah mendengar nada anaknya itu. "Rumah kita nak dirobohkan minggu depan. Nak bina dewan kat tapak tu. Abah takde tempat nak tinggal, nak." kata-kata Abah mengundang resah di hati Mina. Aduh. Nak bela orang tua ni pulak. "Nanti Mina bincang dengan Amin ya. Oklah, abah. Mina sibuk ni. Bye." Klik. Talian dimatikan. 

Abah betul-betul rindukan kamu. 

****

"Amin, kau bagi tiket ni pada abah. Suruh abah datang ke stesen bas kota. Kau ambil je abah nanti," ujar Mina seraya menghulurkan tiket bas kepada adiknya. "Aku sibuk lah, kak. Kau beli tiket, kau lah pergi jemput," bantah Amin. "Hey, aku lagi sibuk. Pejabat, anak kat rumah tu. Aku yang jaga. Kau pergilah jemput." Mereka menolak tanggungjawab itu sesama sendiri. "Rumah aku sempitlah. Aku kan hidup bujang, dengan member. Mana aku nak letak abah? Bisinglah nanti housemate aku!" Amin sudah mula bising. Mina termenung seketika. Beberapa minit mereka berdua membisu, Mina bersuara. "Ha....apa kata kita buat macam ni..............." 

****

Abah melihat tiket di tangannya. Tiket yang diberikan Amin dua hari yang lalu. Hatinya dipaut gembira untuk melepaskan rindu pada anak-anaknya. Langkah tuanya digagahkan ke stesen bas desa yang terletak setengah kilometer dari rumahnya. Berbekalkan kad pengenalan dan duit belanja RM10 dari Amin, Abah mengharapkan peluh yang menitik menahan pancaran matahari itu berbaloi apabila tiba di kota nanti. Melihat wajah Amin dan Mina cukup untuk membayar setiap kepayahannya ke stesen bas desa dengan hanya berjalan kaki. 

****

"Alhamdulillah. Sampai juga aku di kota. Ya Allah, aku rindukan anak-anakku. Berikan aku peluang menemui mereka. Amin," Abah bermonolog sendirian. Langkahnya dilajukan ke arah pondok telefon berhampiran. Sehelai kertas lusuh yang dilipat kecil dikeluarkan dari poket seluarnya. Di atas kertas itu tertulis nombor telefon Amin yang ditulis anaknya itu sendiri. 

Harap maaf. Nombor yang anda dail tidak dapat dihubungi. 

Hanya suara operator yang kedengaran. Berkali-kali Abah cuba, namun gagal. Akhirnya Abah melangkahkan kakinya ke arah kerusi panjang berhampiran. Abah penat. Penat kerana sudah uzur, penat kerana hatinya terlalu rindu. Akhirnya Abah terlena. 

Sudah seminggu Abah di situ, menanti seperti lelaki tua yang sedang mengemis. Duit yang dibekalkan Amin sudah habis. Hanya tinggal duit syiling sebanyak 50sen untuk menelefon anaknya itu. Keadaan Abah sudah tidak terurus. Kusut, busuk dan kotor kerana terpaksa tidur di kaki lima stesen bas itu. 

Abah mencuba nasib sekali lagi untuk menelefon Amin. Dengan penuh harapan dan rindu yang memuncak tinggi, nombor Amin didail lemah. Perutnya sesekali berkoroncong kerana sejak semalam tidak berisi. Taliannya ada. Hati Abah melonjak gembira. Tiada lagi suara operator yang menyambutnya. Lama. Kemudian....

Harap maaf. Nombor yang anda dail sedang sibuk.

Hancur luluh hati tuanya. Dia cuba positif. Mungkin anaknya itu sibuk. Abah berehat seketika di pondok telefon itu kerana penat berdiri. Tenaganya sudah lemah. 15 minit kemudian, Abah bangun dan mencuba nasib sekali lagi. Kali ini.......

Harap maaf. Nombor yang anda dail tidak dapat dihubungi.

Menitis air mata orang tua itu. Siapa dia di hati anak-anaknya? Terasa dirinya dibuang begitu saja. Tidak dihiraukan. Deras air matanya mengalir. Seminggu cuba menghubungi dan menanti susuk tubuh anaknya hadir menjemput dirinya. Hampa! Seminggu bersejuk di atas lantai kaki lima menanti anaknya, berkecai!

Malam ini, Abah tidur memeluk beg bajunya kerana kesejukan. Abah sekali lagi tidur beralaskan kain pelikatnya di kaki lima. Air matanya mengalir perlahan membasahi pipi. Merindui anak yang ditatang bagaikan minyak yang penuh suatu ketika dahulu. Sekali lagi Abah tidur berendam air mata. Wajah arwah isterinya bersilih ganti dengan wajah Amin dan Mina. 

"Amin.... Amin datang, nak? Abah rindukan kamu. Abah rindu sangat-sangat dengan Amin dan Mina. Amin, datang jugak akhirnya. Abah rindukan Amin," susuk tubuh pemuda yang baru sahaja mengejutkannya dari tidur dipeluk erat. "Pakcik...pakcik. Maaf, saya bukan Amin," ujar pemuda itu lembut. Pelukan dileraikan Abah segera. "Kamu siapa? Tadi pakcik nampak anak pakcik, Amin. Dia yang kejutkan pakcik." Menitis air mata Abah saat menyedari yang dipeluknya tadi bukanlah Amin yang ditunggu. Barulah Abah tersedar. Dia bermimpi semalam tidur di rumah Amin dan dikejutkan Amin. Indah sungguh mimpi itu bagi Abah. Semakin deras air matanya mengalir. 

Bahu Abah disentuh lembut. "Pakcik, kat sini sejuk nak tidur. Pakcik dah seminggu di sini ya? Mesti pakcik lapar kan? Mari ikut saya. Kita pergi makan." pemuda itu tidak sampai hati untuk memberitahu bahawa dia adalah pegawai Rumah Warga Emas. Dia mendapat panggilan dari salah seorang pekedai di stesen itu tentang seorang lelaki tua yang tidur dan berkeliaran di situ selama seminggu. 

Abah menolak pelawaan pemuda itu dengan lembut. Pemuda tersebut berusaha memujuk hinggalah kedengaran perut Abah berkeroncong. Saat itu, air mata Abah sudah tidak tertanggung lagi. Tubuhnya sudah terasa sangat lemah. Dan akhirnya Abah tidak sedarkan diri. 

****

"Aku dekat mana ni?" soal Abah kasar saat tersedar dari lenanya. "Pakcik di Rumah." jawab pegawai muda itu sayup. "Mana Amin? Aku tunggu Amin. Nanti kalau aku takde dekat sana, Amin tercari-cari aku pulak. Hantar aku ke stesen bas kota sekarang! Dia dah bagi aku tiket suruh aku ke kota untuk jumpa aku! Aku nak jumpa anak-anak aku!!" Abah meronta-ronta untuk keluar dari bilik itu. "Pakcik....." pegawai itu memanggil dan menahan lelaki tua itu dari meronta. Tiba-tiba Abah pengsan sekali lagi. 

Anakku. Tergamak kau meninggalkan aku di situ menanti dirimu yang tidak kunjung tiba. Anakku, siapakah aku di hatimu? Aku merindukan anak-anakku. Aku menanti dan mencari-cari susuk tubuhmu menjemputku. Seminggu aku menantikanmu, anakku. Siapa aku di hatimu? Abah rindukan Amin... Abah rindukan Mina!

Malam itu Abah tidur berendamkan air mata. Tubuhnya terasa sangat lemah. Lemah untuk terus bergerak dan menghirup udara di dunia ini lagi. Hatinya sudah hancur luluh. Sudah berkecai dihempas Amin dan Mina. 

"Innailillahiwainnailaihiroji'un..."

****

"Encik Amin, Puan Mina. Siapa yang berikan tiket bas kepada Pakcik Yusof?" soal salah seorang pegawai Rumah Warga Emas setelah dapat mengesan waris Abah. Sehari selepas Abah dikebumikan, Amin dan Mina dipanggil ke rumah itu. 

Amin memandang Mina, Mina pula memandang Amin. Akhirnya dua-dua tidak mengaku. "Mana ada, encik. Kitorang tak bagi pun tiket tu. Abah tak bagitau pun nak datang. Manalah kitorang tahu dia nak ke kota." jawab Mina kasar. Pegawai itu hanya menggeleng. Sampai begitu sekali tergamak seorang anak membuat bapanya seperti tiada erti dalam hidup mereka.

Tergamak kau ucapkan begitu, Mina. Abah cuma mahu melepaskan rindu menemui kalian. Ini yang kalian balas. Mungkin rindu abah tiada nilai buat kalian. Abah rindu kalian....abah rindu sangat.... Jangan buang abah dari hatimu, nak....! Jangan buang abah!! Abah rindukan anak-anak abah! Amin... Mina... Terima kasih, nak.... 



Gambar Hiasan



( Cerpen ini ditulis berdasarkan kisah yang pernah terjadi. Dan kejadian ini semakin berleluasa. Soal diri anda, di mana nilai rindu seorang ibu, di mana nilai rindu seorang bapa ?)




Monday, November 28, 2011

Tetapkan Hati

Bismillah...

Assalamu'alaikum...

BUKAN MUDAH. Itu lah dua perkataan yang boleh menggambarkan keadaan utk terus mujahadah. Ya, bukan mudah! Kekuatan dan keteguhan itu penting. Beribu kali Nad berhadapan dengan situasi macam ni. Kadang2 kita berdiri tegak atas jalanNya, kadang2 kita tersungkur. Pedih dan peritnya hanya ALLAH saja tahu macam mana usaha kita nak melawan setiap bisikan2 noda yang hadir. 

Maaf. Blog Nad bukan lah blog cinta, bukan juga blog lawak. Blog Nad adalah blog yang dititip datang dari hati yang terus mencari cinta hakiki. 

Kebanyakan status Nad di FB banyak yang berunsur nasihat dan perkongsian ilmu, bukan kerana Nad nak tunjuk baik. Tapi tak salah kita nak berkongsi dan bersama ingat mengingatkan kan? Ya, Nad bukanlah baik mana pun. Cuma selagi Nad bergelar seorang yang beragama Islam, Nad akan tetap jalankan tanggungjawab untuk menegur dan menuntut serta berkongsi ilmu. 

Nad pun nak berubah. Kadang2 usaha kita untuk menyebarkan dakwah dipandang remeh dan ada segelintir yang berfikiran, "Kalau nak berdakwah, dakwah lah diri sendiri.". Nad sendiri ada kelemahan bak kata seorang sahabat yang Nad ni mudah buat assumption sendiri. Tapi, adakalanya itu juga hakikat. Ada yang tak suka kita buat baik, kata nak tunjuk baik la pulak kan. Walaupun kadang2 terasa lemah, alhamdulillah, ALLAH hadirkan kekuatan itu secara kiasan. 

Nad terbaca satu blog dan Nad ada kongsikan di FB Nad sendiri. Dari blog AkuIslam. Artikel berkenaan dakwah ni. Ada lima tugas yang ditanggung oleh setiap umat Nabi Muhammad SAW iaitu : 

1. Tanggungjawab atas diri sendiri
= Setiap manusia dituntut untuk memperbaiki diri sendiri. (InsyaAllah...)

2. Tanggungjawab atas keluarga
= Berusaha menjauhkan keluarganya dari murka ALLAH SWT

3. Tanggungjawab atas kaum kerabat dan sahabat terdekat
= Mengajak kaum kerabat dan sahabat terdekat mentaati ALLAH SWT

4. Tanggungjawab atas sesama muslim di sekitar
= Memberi peringatan dan menyampaikan agama kepada penduduk sekitar 

5. Tanggungjawab seluruh manusia
= Khoiru Umat : mengajak manusia kepada kebaikan dan menyelamatkan mereka dari murka ALLAH SWT

Motif sbnr nk tunjukkn masyarakat...sesuai kot. ^_^

Dan Nad sangat tertarik dengan kata2 Imam Hasan al-Basri : 


Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan — Imam Hasan al-Basri

Tapi, dalam menjalankan tanggungjawab ni, kita kena seimbangkan juga dengan keadaan. Jangan sesekali kita jadi the haters terhadap si pelaku, hingga mencaci dan memaki bagai pada mereka. Bencilah pada pekerjaan yang mereka kerjakan bukanlah si pelaku. Nasihat biarlah dengan hemah bukan dengan perasaan benci pada si pelaku. Kalau kita jadi the haters pada si pelaku dan mencaci segala, adakah mereka akan terima dakwah kita tu dengan mudah? Malah boleh mengundang sengketa sesama kita. Kebencian makin berleluasa, maka tertawa gembiralah sang iblis melihat pertengkaran dan kebencian antara umat Nabi Muhammad SAW. 

Nad bukanlah baik mana. Sekadar berkongsi pendapat dan ilmu yang dipelajari. Nad tahu, Nad banyak khilafnya. Andai ada kesilapan yang Nad lakukan di luar atau di dalam maya, tegurlah dengan hemah. Nad sedia menerima. InsyaAllah. 

Di sini Nad nak kongsi gambar golongan pendakwah yang diekspresikan dari seorang pelukis berbakat, Syabab Musafir Kasih.

ragam pendakwah di FB ^_^
InsyaAllah, ALLAH Maha Mengetahui. Wallahu'alam. 

Maafkan Nad andai ada yang tersinggung dan berkecil hati dengan setiap titipan kata Nad di blog mahupun di FB. Maaf sekali lagi. Tegurlah andai ada yang tersalah. 

Sekian. Salam istiqamah. 

Wassalamun'alaik. :)

(ade mslh sikit blog ni....so, sikit x mnarik la...maaf..)

Wednesday, November 23, 2011

Senyumlah Saat Kau Terluka

Bismillah...

Assalamu'alaikum...

Alhamdulillah... Aku terluka hari ini. Tak bererti aku berdukacita tanpa henti kerananya. Ya, Allah lah Pemberi Kekuatan yang aku dambakan. Ya, senyumanlah pengantara kekuatan itu. Maka, dengan nikmat bibir yang tercipta ini, aku ukirkan senyuman semanis dan seikhlas mungkin agar mereka tidak boleh membaca apa yang tertulis di hati ini. 

Alhamdulillah... Aku diuji kerana DIA Mengasihi. 

***************************

Mood bola sepak!!! Lupakan yang kat atas tu seketika. Lebih baik mengadu pada Allah. ^_^

Malaysia!!! Harimau Malaya menentang Syria ini malam. Mudah-mudahan kejayaan menjadi milik pasukan kesayangan kita ni ek. InsyaAllah. Sorry Harimau Malaya, saya lambat sikit turun tengok korang main. Nak selesaikan perkara yang lebih wajib dulu ok. (Hahaha...mcm lah diorg dgr ape Nad cakap kn?hehehe)

Oklah, kawan2... Jom, kita utamakan dulu yang wajib kemudian, kita pakat sokong ramai2 Harimau Malaya kita yang mengaum2 tu ek. Daaaa... After match, I'll update the blog. Laporan khas dari BudakKecik. ;-)

Wassalam. ^_^

Monday, November 21, 2011

Harimau, Garuda, Penalti, Baddrol, KF, Asra, Fakri

Bismillah...

Assalamu'alaikum.

Alhamdulillah...!!! GOAL! (dituju khas utk Fakri) GOAL! (dituju khas utk Asra) GOAL! (dituju khas utk Baddrol).

Ahmad Fakri
Gol yg mbawa HM ke final!

Asrarudin Putra
Gol penyamaan hingga ke min120 (final)

Baddrol Bakhtiar
Gol kemenangan utk sepakan penalti (final)
Alhamdulillah sekali lagi atas kemenangan yang kita perolehi dalam perlawanan akhir bola sepak Sukan SEA 2011. Gold are ours!!! Syukur. ALLAH SWT Maha Adil. Walaupun kita diasak dan diserang secara psikologi, namun kekentalan dan ketabahan itu ALLAH pinjamkan buat pemain-pemain Harimau Muda Malaysia. Bukan mudah nak bermain bawah laungan pekikan sokongan 100 000 ok, bukan sepuluh (tak terlawan kita, 100 pun kita tak cukup kot...huhu) pasukan lawan. Hebat tu bro! Bukan calang2 orang boleh berdepan dengan serangan mcm tu. Tapi apa2 pun, usaha dan doa kita dimakbulkan ALLAH untuk baham kemenangan ni. 

Harimau VS Garuda
Dipetik2 dari status FB abang Nad, Bobby Aryn ttg gol pengikat Aum! Aum! dgn Garuda (x tau bunyinye cmne...huhuhu). 

Smart!
Kebetulan? Atau Suratan? hahahaha...mcm lagu dah. Tapi mmg jelas lah kan? Hehehe... Sengit memang sengit! Sampai sakit anak tekak ni menjerit2 tgk bola. Haha...semangat habis! Sampai tak terfikir, jerit2 suruh sepak situ sana bukan diorg dengar pn kan? Hahahaha... 

Bukan mudah nak bermain. Bertahan sampai ke minit ke 120 tu bkn kerja senang babe. Susah. Kalau Nad la kan, memang tak sampai 30 minit nak pusing2 satu padang tu dah semput kot. Hahahaha... Kental tau pasukan kita. Pemain yang masuk padang pun pemain yang main dari awal2 game dengan pasukan2 lain tau. Bukan ramai kita punya pemain. Tengok je la tadi, ganti pun tak seramai Indonesia punya player. Gagah betul team HM! Hehehehe...

Dah separuh masa kedua dan extra time 30min pun dah jelas lagi bersuluh2 kepenatan kt muka player2 kita. Tapi masih bertahan sampai ke minit akhir yang menyumbang kemenangan pada kita dalam waktu penalti!!! Syabas!!!!

Penalti
Keeper : KF
Meh2... waaahhh, Apek...! Wa manyak suka sama lu punya style jaga itu gawang gol meh...! Sangat cekap wa cakap lu. Hahahahaha...jangan marah ek... Nad cuma gurau jek. Muka Apek serius mcm orang cina. Eh, lebih pada org Jepun kot. Hahaha... Ape2 je la. Tapi kecekapan dia memang tak boleh disangkal lagi. Keeper terbaik Malaysia, mmg Apek boleh pegang. Keep it up bro! (hahahaha...cakap berapi. Macam la mamat tu baca aku punya blog nih...haha)

Gol kemenangan : Baddrol Bakhtiar!!!!!
Yeah! Laju bola Baddrol, even ditolak keeper Indonesia, golek2 bola tu memang CHANNTEEEKKK masuk gol! Hehehe...time ni la suaraku hilang. Hahahahamboi! Anak dara terpekik, ingat baguih la tu? hahahahaha...semangat beb, semangat! :'p

Bola tu main golek2...2 yg x boleh thn...hehe..

Asra dan Fakri
Gol pengikat : Asrarudin Putra
Cantekk!!! Garuda ceroboh gawang kita ikut udara, kita pulak ceroboh ikut darat! Memang terbaik! Harimau dan Garuda! Dah tu dua2 guna tandukan kot. Hehehehehe...apakah ini suratan atau kebetulan? (sambil bermelodi2 dlm hati...haha). Kerajinan dan kesungguhan Baddrol untuk gol pengikat kita pun memang tak boleh disangkal lagi. Kapten terbaik lah, bro! hehehe... Asra --> kepala emas Malaysia. Hehe...suka suki je nak bagi gelaran ek. Hahaha... Sori Asra. :]

Gol yang membawa HM ke final : Ahmad Fakri
Segelintir kita ada yg mengutuk mamat nih punya permainan utk final ni. Tapi walau apa pun, jangan lah kutuk. Tanpa usaha dari dia menyumat gol dalam gawang Myanmar, tak jumpa punya kita dengan Indonesia kat final. Its ok nak kritik2 pn, tapi jangan lah sampai guna bahasa2 kasar. Kritik secara hemah la. Kan? Apa pun Fakri hebat! Ok? (Fair n Lovely...eh...salah...fair n square...huhu)

Harapan
Macam yang kita tau, banyak suara2 yang tak enak nak dengar pertikaman lidah antara dua negara ni, Malaysia dan Indonesia. Mudah2an dengan kemenangan ni, ada hikmah yang tersirat. Mudah2an terbuka pintu hati kita semua, Malaysia mahupun Indonesia menerima dengan penuh redha dan aman semula bersama satu hari nanti. Kadang2 tengok ada kalangan kita yang suka bertikam lidah sedangkan kebanyakan kita ni saudara seagama, Islam yang memang membawa kepada kedamaian kan? So, tak mau lah kita berpecah belah. Saling menerima. (Huhuhu...kang jgn ade yg serang aku sudah...berceramah lak kn...huhu)

Then, apa2 pun. Alhamdulillah atas kemenangan pasukan Harimau Muda. Aum! Aum! Aum! Team Indonesia pun best! Bagi saingan yang cukup sengit dan hebat. Berbisa diorang ni. ^_^ 

Harimau Muda VS Garuda Muda

Ni kawan ade serangkap pantun utk HM dan serangkap lagi utk GM.

Harimau Muda
Belang-belang kuning hitam,
Bengis-bengis sangat garang,
Harimau Muda pasti menerkam,
Pastikan lawan terus kecundang.

Garuda Muda
Sayap gagah terbang tinggi,
Paruh tajam gerun sekali,
Usah geram pada kami,
Esok lusa jumpa lagi. 

Peace! Adat pertandingan, mana ada tempat pertama ada dua kan? So, next time insyaAllah kita sama2 bersaing secara aman ok! Aman untuk semua. Senyum sama2!!! ^_^

Comel tak rimau Nad? Nama dia, MOMI. Heheh

Sekian ulasan dari Pengulas Sukan TAK Bertauliah dari saya, Cik Siti Si BudakKecik. Hahahahaha...daaa...

Wassalamun'alaik. >_<



Sunday, November 20, 2011

Gejala Gambar Tuuuuuuttttttt Di FB

Bismillah...

Assalamu'alaikum...

Kabarewa? (hahaha...jawa+jepun punya bahasa ni) Anyway, pasal entry sebelum ni banyak sangat singkatan Nad guna. Sorry sangat. Tengah stress+serabut yang amat lah masa tu. Huhuhu. Pada kawan Nad tu, maaflah. Nad memang kecewa. Tapi macam mana Nad nak luahkan sedangkan tak terluah rasanya. Kadang2 rasa dipersalahkan pulak. Dahlah. Tak nak touching2 lagi dah. 

waaarrgghhhh!!!makang budok!!!hahaha

Ok, berbalik pada tajuk entry kali ni. Nampak tak ape yang Nad taip tu? Haha. Sekarang ni sape yang tak nak mengaku tak pernah terkena dengan fenomena gambar2 TTTuuuuuuTtttttttttttttttt dalam FB kan? Nad dah berapa kali kena. Tapi yang pening nye, sesapa yang terkena dinasihatkan jangan komen la gambar2 tu. Sakit oooooooOOOo mata tengok. Tahu korang terkena, sebenarnya lebih baik diamkan dari komen kat gambar tu. Nanti aktiviti komen2 korang terkeluar kat wall member2 korang. Wahhhhh...lagi teruk tu. Diorg saja nak suh korang komen bior orang lain boleh tengok benda2 tu. 

buruknyeeee lukisan aq??!!!haha
Pedihhhhhh kot mata Nad tengok klu ada member yang terkomen gambar tu. Terpampang jelas lagi nyata kat depan Miss MIMO Nad ni. Kesian Mimo. WuuuuUUU~~ kalau nampak ada orang terkena virus tu, korang jangan komen. Diam, remove dari wall sudah. Jangan gatal2 tangan komen. Nanti lagi ramai yg tengok gambar tu. Uit2...malu nih nak tengok. 

hati2!!!!!
Diorang saja nak perangkap korang. Just beware of their trick. Aish...yang buat keje tu pun...tolonglah ingat pembalasan yang pasti dari Allah. Nad bukan nak ceramah ok. Cuma Nad concern dengan fenomena ni. Kesian kat orang yang tertengok dan orang yang diaibkan tu (walaupun memang diorg yang *baik hati* nak share *ape yg ada*), aduh.... Banyak fitnah tersebar dengan virus ni. Hmmm...

Kawan2, please ok. Hati2. Jangan mudah terperangkap dengan permainan insan2 *baik hati* ni. Takpe. Tak baik kita doa teruk2 kat diorng. Semoga mereka yang *baik hati* ni diberikan hidayah Allah. Amin...

Oklah. Nad sayang kamu, dia dan semua lillahita'ala.  :')

Sekian. Salam prihatin. ^_^

Wassalamun'alaik. 

Ada Aku Kisah??

Bismillah...

Assalamu'alaikum...

Sarcastic tak ayat aku? Haha...hari ni hari meluahkan segala yang terpendam. Sorilah... Dah lama tak hapdet blog sampai bersawang thp rumah EEEEeeeeheheheheeeeee. Oklah. Dah lama aku pendam sampai naik berkulat hati aku ni ha. Yep. Aku kecewa. Tapi ada aku kesah? Relax lah. Maafkan je lah orang nk buat ape kan dkt kau kn. Biarlah orang nk buat ape pn. Lantak dia lah. Aku terluka, kecewa, YES!!!! Be my friend and hurt me a lot, I'm totally fine. Dah biasa dah. It's ok lah. Never mind. U r not looking at me as ur precious friend. Everything I'd done totally nothing. Isn't it? 

Haahahahaha... aku ok lah. Relax sudah. Aku masih terima kau siapa. Jangan risau lah. Coz for me, u r my precious friend. Ahhh...ape lah yg aku fikir. 

Cuma satu je soalan aku. Hm...salah ke aku menegur? Salah ke aku nk spend msa dgn kau? Salah ke aku minta sikit perhatian dari kau? WHAT THE DUCK? (sori ek...aku tak mencarut tu tau...huhuhu)

hmmm...sabor je la...cheer beb...

Pehhh...sabar aku ade had nye babe...dari muka nmpak ayu, bahasa nmpak lembut, ada aku kesah nak letak ayat2 mcm ni? Hati aku menangis babe... tapi aku xnak sesekali menangis dpn kau. Aku nak marah kt kau? Depan kau? Sori la...bukan aku tu. Aku pendam sorang sudah. Kat blog ni aku nak taip ape pn xpelah. Kan? Aku tau kau xkan bukak blog aku neh... ade aku kesah??  

Tolong jangan ego dlm persahabatan atau perhubungan. Kelak, boleh terputus silaturrahim yg dibina. Nothing i can do to make everyone satisfied. I'm just a normal girl. Not a perfect one. 

Dah slalu aku kena mcm ni. Entahlah. Xde ong kot aku ni nak jmpa org yg blh fhm aku btl2. Xpelah. Aku redha la. Ok fine. Dahlah, mengarut lebih2 kang meleleh air mata aku ni. Sebak lak rsa. Hmm... I don't know what to do anymore. Maybe i should step back from u. Huh?

Sekian. Sakit mata tahan air mata ni dri kluar. Cukuplah aku mengarut ni. Aku nak lari2 pusing sati malaysia boleh?? Berjauhan sikit dari kekusutan yg dtg ni? I'm not running from the problem k. I'm just need some time to think and calm. ~_~

Wassalamun'alaik. 

Saturday, October 22, 2011

Bicara Wanita

Bismillah...

Assalamu'alaikum...

Bicara Wanita
Bila berbicara tentang cinta
Hati berbunga menginginkan dia
Tapi iman membatas segala langkah
bukan menyekat
bukan menyusah
tapi menjaga

Oh wanita
Andai kau mengerti
Betapa ALLAH dan Rasulullah SAW menyayangimu
Aku pasti kau akan terasa indahnya cinta hakiki kepadamu
Aku pasti hidupmu tenang berbungakan riang
Aku yakin kedamaian dan kebahagiaan itu bakal kau miliki

Oh wanita
Jangan kau risaukan soal jodohmu
Namun risaukanlah perjuanganmu
Andai kehadirannya bisa membantu dalam perjuanganmu
Maka berdoalah supaya ALLAH mempermudahkan
Dan memilih seorang mukminin untuk sama-sama beriringan denganmu dalam perjuanganmu
Perjuangan mempertahankan agama Islam yang suci
Perjuangan mempertahankan istiqamah hatimu
Menuju kepada keredhaan Tuhanmu

Wahai hati
Sabarlah engkau
Kerana ALLAH mengerti apa yang kau rasakan
Berusaha, berdoa dan bertawakkal lah padaNya
Tuhan Maha Perkasa

Teruskan perjuangan...

Dalam mood terkilan...






Bukan Mudah

Bismillah...

Assalamu'alaikum...

Apa khabar sahabat2? Alhamdulillah diberikan kesempatan untuk kita terus bernafas dan menguntum senyum. Nad sejak kebalakangan ni memang menyepikan diri. Bukan Nad saja nak ignore sesiapa, cuma Nad dalam keadaan dilema sekarang ni. Terdapat sikit masalah yang melanda dalaman diri Nad. Pada sahabat2 yang sudi ambil tahu tentang Nad, terima kasih byk2. Bukanlah Nad ni seorang yang sempurna untuk sentiasa menyenangkan hati semua pihak. Adakalanya Nad suka menyendiri kerana terfikir akan lidah yang terkadang mengguris hati andai telah mula berbicara dan bercerita. 

Mungkin saja ada yang terasa dengan tindak tanduk Nad. Mungkin juga yang perasan akan kekurangan Nad hingga menolak kehadiran Nad serta merta. Apalah daya Nad untuk menahan fikiran orang tentang personaliti dan diri Nad. Nad redha. 

Aku
Bukanlah aku sang bidadari
Suci dari kotoran duniawi
Bukanlah asalnya aku secantik pekerti
Indah dan damai sejak azali

Sejarah mengajar menyemai erti
Mendalami duniawi dengan mata hati
Iman mengiringi perjuangan suci
Menguatkan langkah terus mencari

Bukanlah aku membuka aib diri
Cumalah aku untuk berkongsi
Bukanlah aku mahu kecundang lagi
Langkahku teguh meneruskan misi

Moga perjuanganku tidak berhenti di sini
Kiranya ujian mendatang lagi
Moga Allah permudahkan urusan hambaNya ini

Salam kemaafan. =_=''

Friday, October 21, 2011

Bersembunyi

Bismillah...

Assalamu'alaikum...

"Aku mencari ruang ketenangan..."

Wassalam.

Wednesday, October 19, 2011

Real Analysis, Statistik, Assignment, Anugerah

Bismillah...

Assalamu'alaikum...

jgn salah fhm ya...hehehe

Selamat pagi sahabat2 dan pembaca2 blog semua! Alhamdulillah. Tarik nafas, hembus. Buat 3 kali ok. Lepas tu senyum, urut2 sikit muka tu. Bagi segar sikit. Buat senaman muka pagi2 ni sebab masa ni semuanya tengah longgar2 lagi. Nak bagi tegang kulit pun insyaAllah boleh. Eh, betul ke? Mana faktanya ek? Takpelah, yang penting lepas subuh jangan tidur balik. Bayu rezeki pagi2 ni. Wallahu'alam.

Meh kita buat entry lain sikit hari ni. Kali ni entry tentang subjek2 major yang Nad amik untuk sem ni. Analisis Nyata atau dlm bahasa jawo nye, Real Analysis dan Statistik II. Hmm... Nad ni sebenarnya kadang2 pe'el lebih kurang lelaki jugak la. Penyakit malas tu kira hampir setaraf dengan lelaki. Tak tahu lah. Tapi mungkin sebab masa kecik Nad ni member2 budak lelaki, lagi2 adik beradik 3 je dan yang sulung Abang. Nad ketiga, atas ada lagi kakak tapi Allah lebih sayangkan dia. Empat hari lepas lahir, dia menyambut panggilan Allah SWT. Dia pergi dulu. Jadi, Nad lahir jadilah member Abang. Apa lagi, mainlah segala permainan budak2 lelaki. Panjat pokok lah apa lah. Hehe...

Pasal tu kot Nad ni sempoi jek. Nasib lah da besor ni sifat pemalu tu ada. Kalau tak, haish.... mau kecoh sekelas kot. Erk...ye ke? Hehe... Malas nak pergi kelas, malas nak dressing, malas nak pergi library, malas nak salin nota (ada masa je terlebih rajin) dan bermacam lagilah penyakit malas yg ada. Hehe... mujurlah sekarang ni lebih keperempuanan sikit. Erk... yeke? Takpelah, terpulang pada sesiapa yang nak menilai. Yang Nad tau, Allah Maha Mengetahui. ^_^

ehem2...
Real Analysis tu dah faham sikit2 tapi permasalahannya, Nad liat bebenor nak faham gaya bahasa matematik ni. "Sangat senang" nak membina ayat math ni kan? Haa...tu lah masalah utamanya sebenarnye. Yang Statistik II pulak, "tertinggal" satu kelas (pasal terlajak tidur, 2la tidur lewat sgt) dah affect pemahaman ttg estimation. Huhu... Moral of the story, laen kali pasal alarm bagi maximum volume nya ok? Sebelum tidur, bacalah doa dan ayat kursi. InsyaAllah, sentiasa dilindungi Allah SWT. Lagi satu, kalau rasa2 dlm hati tu kata "Pontenglah~~ Pontenglah~~", haaa....cepat2lah baca "Auzubillah hi minasy syaitoonirrajim", Basmallah dan ayat kursi. InsyaAllah, surutlah perasaan nak ponteng tu. Wallahu'alam.

kena tmbah S kt situ ok..huhu

Assignment pulak... Kali ni Nad taip besor2 ASSIGNMENTS. Ada "S" di situ yek. Bermaksud banyak. Alhamdulillah banyaknya assignment sy (positive thinking...review balik apa yg belajar kt kelas kaunseling..huhu). Apa yang mampu Nad buat, bersabar dan cuba selesaikan dengan segera. So, nanti bolehlah spend banyak masa nak study kan? Atur balik, atur balik. Hehe...cuma persoalannya, Nad ada part time, Nad berbelah bagi nak teruskan part time atau tak sebab masa Nad utk discussion tak banyak kalau part time sekali. Hmmm... Allah SWT Maha Mengetahui mana yg terbaik utk hamba2Nya. Nad kena senyum! Senyum! Usaha, doa dan tawakkal. InsyaAllah...

Ok lah. Banyak sgt Nad membebel pasal subjek kan. Kita rehatkan minda dengan beberapa rangkap bicara khusus buat kita untuk menghargai segala nikmat dan rahmat yang DIA turunkan buat kita. Moga bermanfaat. ^_^

sg gabai 1

sg gabai 2

sg gabai 3

ayaq teghjun sg gabai 4..hehe

Anugerah
Ku renung alam
Terbentang luas, cantik menghijau
Menghiasi pandangan

Sungguh...
Indahnya pohonan melambai
Ditiup sang bayu
Menarik setiap mata yang memandang
Hingga ada yang potretkan
Dalam bingkai yang bergantungan

Persoalan...
Pernahkah kau sedar 
Betapa kasihnya Tuhan Yang Esa 
Pada hamba-hambaNya
Yang hanya meneguk nikmat tanpa suara
Bisu dari suara-suara syukur?

Persoalan...
Pernahkah kau luaskan pandanganmu
Menyaksikan kekuasaanNya
Tuhan Yang Maha Penyayang
Menganugerahkan ciptaan yang indah
Buat hambaNya yang lemah

Terpana saat bersendirian
Merenung sejauh mana syukur itu
Terkadang langkah mengkufuri nikmatMu

Tertunduk sayu
Akhirnya tewas sang ego
Kerana butir kesedaran yang menerpa
Nikmat ini....anugerahNya
TanpaNya apakah ertinya jasad ini...

Bicara asal ada dalam fail, Nad ubah2 sikit. Alhamdulillah, nikmat Allah dkt sekeling Nad byk berikan sumber untuk Nad menulis. InsyaAllah. Kalau bermanfaat, Nad akan terus menulis. Maafkan Nad andai ada yang terusik hatinya, terguris dengan kata2 Nad dalam entry ni. Mohon maaf dan teguran. InsyaAllah Nad terima. Dengan izinNya, teguran itu membungakan bimbingan buat Nad memperbaiki diri. Syukran jazilan.

gmbr comel...smbil iklankn skali kot..huhu

Sekian sampai sini. Nad nak bersiap pergi discussion utk assignment Real Analysis. ^_^

Salam sayang. Wassalamun'alaik. 


Peperangan Antara Dua

Bismillah...

Assalamu'alaikum...

Selamat petang dan salam sejahtera (dah macam pembaca berita pulak..hehe). So, petang ni macam mana? Sihat tak iman2 kita? InsyaAllah mudah2an sihat2 selalu ok. :)

Pilih......

Ini......atau



Ini???

Peperangan Antara Dua

(Iman berbisikan)
Kau durjana
Kau pemusnah
Melingkari hidup manusia yang kian punah
Kerana engkau, aku dipandang rendah

(Nafsu mentertawakan)
Kau kolot
Kau mengongkong
Menyekat pergerakan mereka dengan hukum
Kerana engkau, mereka tidak maju

Kini peperangan melanda
Bergolak mengacau jiwa
Bila zaman mula semarakkan langkah
Menyeberangi danau kejauhan
Yang lama ditinggalkan
Yang baru menyinggah

Bila akal mengikut nafsu
Yang makruf dibiarkan
Bila fikiran dipimpin serakah
Yang mungkar diikutkan

Saat keseronokan berlonjakan
Alpa tentang Yang Esa
Saat kemurungan menjelma
Barulah merangkak mencariNya

Sayu.....
Luas terbentang rahmat itu
Aku merelakan ia pergi
Sedangkan DIA lah Penciptaku
Di mana syukurku berlari

Parah....
Peperangan yang kian rancak
Menerjah ruangan hati
Tiba saatnya...entah
Terasa damai menyinggah
Apakah itu hidayah?

Ya Allah.....
Masih terbuka luas pintu gerbang itu
Untukku berjuang di atas laluan
Yang tersedia menuju Ilahi

(Iman tersenyum)
Aku punya DIA
Aku punya bahagia
DIA membantu menyinggahkan cahaya
Menerangi hidup manusia

(Nafsu berteriak)
Aku.... Di mana pembantuku?
Aku.... ditinggalkan?
Hei, manusia!
Akulah kebahagiaanmu! Jangan pergi!


Jom jadi hambaNya yang lebih baik! :)


Menangislah nafsu, berteriaklah iblis saat kita meninggalkan mereka. Allah Maha Pengasih, Allah Maha Penyayang. 

MashaAllah.......tiada kata yang mampu menggambarkan betapa besarnya kebesaranNya. Hanya kata2 kat atas ni yg mampu menggambarkan situasi gejolak jiwa yg melanda hati Nad. Sedikit sebanyak apa yang Nad rasa, Nad cuba kongsikan. Ini semua apa yg dialami Nad, kecuali yang post2 antara suami isteri tu la. 

Tak dapat dinafikan, memang ada peperangan yg terjadi dalam hati kita. Terkadang iman di atas terkadang nafsu mengambil tempat. Benarlah, istiqamah itu sgt sukar namun manisnya sgt indah. Mudah2an DIA sentiasa membimbing kita kepada rahmat dan keredhaanNya. InsyaAllah...

Sekian dari Nad. Maaf andai ada kesilapan dalam post kali ni. Andai ada mana2 pihak yang tersinggung dan kurang senang dgn entry kali ni, maafkan Nad ya. Tegurlah mana yang patut. InsyaAllah Nad terima. :)

Wassalamun'alaik. Senyum selalu. ^_^

Tuesday, October 18, 2011

Semarak Cinta Sampai Syurga

Bismillah...

Assalamu'alaikum...

Salam ukhuwwah sahabat2. Apa khabar semua? Terima kasih sekali lagi sudi menjenguk ke blog yang tak seberapa Nad ni. Alhamdulillah. Syukur, Allah SWT masih mengurniakan kita peluang untuk terus bernafas dan berjuang ke arah kebaikan. Mudah2an hari ni lebh baik dari semalam. InsyaAllah. ^_^

Haaa... Kalau baca dari tajuk post, macam gempak je kan. Nad pun macam gempak je nak menaip ni. Hihi. Semarak Cinta Sampai Syurga, tajuk nukilan Nad yang baru semalam spontan keluar. Nak tau time bila Nad tulis? Haaa...masa tu Nad tgh tunggu lecturer masuk masa kelas Fizik Moden. Hehe...sempat lagi kan? Kan? Kan? hihi... Ada dua puisi yang Nad sempat tulis. Spontan je. Entah sedap entah tidak. 

Puisi ini khas untuk kaum lelaki yang sudah bergelar suami. Tapi puisi Nad ni, sedih punya cerita la. Nad tak reti taip cerpen, so Nad guna puisi je la. Hehe... Ada la satu cerpen tapi tak tahu lah nak post ke tak. Nanti tengok la dulu. Tanya pendapat member dulu kot. Huhu..

Nad ada dpt informasi bahawa isteri yang kematian suami dan tak berkahwin lagi sesudahnya akan bersama suaminya di syurga sekiranya suaminya itu masuk syurga. Bawah ni ada artikelnya, dan Nad pinjam dari blog Cik Mawar Menghitung Hari Debaran November 2011. Panjang betul nama blog nye. Hehe...

Masih Suami Isteri Di Alam Akhirat?

Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin.
Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin akan dikahwinkan oleh Allah SWT di syurga kelak dengan seorang lelaki di kalangan ahli syurga. 

Rasulullah SAW bersabda 'Tiada si bujang di dalam syurga' (Muslim)

Ini kerana ada juga lelaki belum berkahwin yang meninggal duni.

Wanita meninggal dunia setelah diceraikan dan tidak berkahwin sesudahnya.
Wanita ini juga akan dikahwinkan oleh Allah SWT dengan lelaki di kalangan ahli syurga.

Wanita yang meninggal dunia sedangkan suaminya tidak masuk syurga.
Begitu juga dengan wanita yang meninggal dunia yang masuk syurga sedangkan suaminya tidak masuk syurga, akan dikahwinkan oleh Allah SWT dengan lelaki di kalangan ahli syurga. 

Wanita yang meninggal dunia setelah berkahwin.
Wanita ini akan bersama suaminya di syurga kelak sekiranya suaminya masuk syurga.

Wanita yang kematian suami dan tidak berkahwin sesudahnya.
Wanita ini akan tetap bersama suaminya yang dikahwini di dunia sekiranya suaminya masuk syurga.

Wanita yang kematian suami dan berkahwin sesudahnya.
Wanita yang kematian suami dan berkahwin lain akan bersama lelaki yang terakhir dikahwininya di dunia tidak kira berapa kali dia berkahwin. Suaminya yang terakhir adalah suaminya di syurga sekiranya suami itu menjadi ahli syurga. 

Rasulullah SAW bersabda, 'Wanita adalah kepunyaan suaminya yang terakhir.'

Wallahu'alam. Nad punya puisi berkaitan dengan situasi kedua terakhir. 


Semarak Cinta Sampai Syurga

Terimbau waktu dulu
Kau memimpin tanganku
Senyummu mengusikku
Bahagia waktu itu

Kau semarakkan rasa 
Ikatan yang telah kau teguhkan 
Kau sirami dengan benih cinta
Hingga aku di awangan

Terlena aku
Dibuai pelukan darimu
Teringat aku
Waktu jari manisku 
Kau sarungkan sebentuk cincin cinta
Tanda mulanya bahtera bahagia

Namun kini kau telah tiada
Meninggalkan
Aku keseorangan tanpa teman
Kaulah sahabat juga cinta
Bertakhta dalam jiwa

DIA lebih cinta
Menjemputmu melepaskan dunia...

Kekasihku
Akan ku setia
Tiada gantimu di hatiku
Andai dikurnia bahagia
Melengkapi tugu iman dan cinta
Tunggulah kehadiranku di sana


"Tomeynye bam bam.." hehe..sweeet sgt3. :)
Alhamdulillah. InsyaAllah. Semoga kita semua dipasangkan dengan insan yang soleh. Amin...

Nanti Nad sambung lagi update blog. Sampai sini je. Terima kasih atas kesudian menyinggah ke blog Nad ni. InsyaAllah, bersama kita memburu keredhaanNya. ^_^



p/s : maaf andai ada kesilapan dan tegurlah dengan hemah. Nad terima. Maafkan Nad andai ada yang terisnggu. Salam perjuangan. 

Sekian, wassalamun'alaik. :)