Salam Perjuangan

Wednesday, January 18, 2012

Nasyid - Hiburan Berguna

Bismillah.

Assalamu'alaikum.

Selamat pagi jiwa2 yang dirahmati ALLAH SWT sekalian. Alhamdulillah. Kita masih dikurniakan kesempatan untuk terus bernafas dan menikmati rahmat dan nikmat yang sungguh percuma dari ALLAH SWT. Bersyukurkah kita? Janganlah kita sombong untuk mengucapkan syukur dan merungut kiranya ada keinginan yang kita mahukan tidak dimakbulkan dan dipenuhi oleh-Nya. (^_^)

Siapa kat sini minat nasyid? UNIC, Haikal, Saujana, In-Team, Hijjaz, Rabbani, Raihan, Far East, Mestica, De Hearty, Yusuf Islam dan sekarang yang hot diperkatakan Maher Zain. Siapa yang tak kenal? Lebih2 lagi Maher Zain, yang dikenali dan diterima rentak serta makna tersirat yang disampaikan melalui lagunya itu oleh ramai orang dari kebanyakan negara yang berpenghuni masyarakat Islam?

Ust Nazrey da jadi solo. (T_T)

Ketua pada encik2 UNIC dan In-Team dulu

Fenomena baru..(^_^)

Perginya Tak Kembali...

Wajah baru Saujana

haaa...ni yg duk minat sgt wktu skolah rendah lg!hehe, UNIC



Alhamdulillah, medium dakwah melalui hiburan dapat diterima dan disenangi ramai. Yang penting jangan lagha. Kepentingan dan kewajipan mestilah diutamakan. Hiburan, hiburan jugak. Masuk waktu solat, tunaikan solat segera. Jangan dilewat2kan. Makna tersurat dan tersirat lirik lagu yang kita dengar tu haruslah difahami bukan sekadar hiburan semata2. 

Antara banyak2 lagu, satu lagu yang berikan kesan mendalam pada hati Nad dalam perjuangan memperbaiki ialah Jika Terakhir Buatku nyanyian Saujana dan Epilog Silam nyanyian Haikal. Bawah ni video dari YouTube. Moga bermanfaat untuk difahami dan dimengerti. InsyaALLAH. 

Jika Terakhir Buatku - Saujana


Epilog Semalam - Haikal



Boleh untuk berhibur tapi berpada2. Jangan sampai lagu tu pengaruh gaya hidup kita ke arah keburukan. Pilihlah hiburan yang tidak mengkhayalkan kita dari tanggungjawab sebagai seorang Muslim dan pilihlah hiburan yang bermanfaat serta tidak memesongkan akidah kita. InsyaAllah, hati terhibur itu menerima manfaat yang baik dari hiburan yang baik dan tidak lagha. 

Wallahu'alam. Wassalamun'alaik. v(^_^)v

No comments:

Post a Comment