Salam Perjuangan

Sunday, October 17, 2010

Coretan Buat Kaum Adam

Kelahiranmu dinanti segenap insan,
Sebagai simbol keberanian pewaris pejuang Rasulullah,
Sebagai simbol kekuatan membela kaum yang lemah,
Sebagai tanda perkasa melawan emosi yang membinasakan,

Namun..
Terkadang aku terasa sayu,
Mengenangkan wajah dunia yang bakal engkau corakkan,
Apakah budaya asing yang engkau banggakan???
Ataupun keegoan sebagai lambang kegagahan???

Bangunlah wahai pemimpinku,
Engkaulah dambaan pelengkap hidup ku,
Untuk ku melimpah kasih menyulam bicara,
Sebagai bahu luahan gelisah,
Sebagai penuntun ke Taman Idaman,
Engkaulah pencorak generasi ku,
Imam setiap solat ku,
Mendidik ku dengan akhlak bunga diri,

Bukan rupawan,hartawan dan cendiakawan yang ku mohonkan,
Tetapi hanya seorang lelaki yang punya harga diri,
Yang sopan bila menuturkan kata,
Lembut hatinya menerima pandangan,
Dan merendahan hati penuh keimanan,
Biarkan mereka memandang penuh kejelikan,
Menyangka engkau dalam kekolotan,
Jauh berbeza dengan budaya yang mereka banggakan,

Biarlah...
Bagiku engkau sangat istimewa,
Kerana aku yakin..
Selagi nilai kemelayuan seiring dalam dirimu,
Nescaya benih keislaman akan terus subur dihatimu,

Namun,aku merayu padamu..
Sedarkanlah aku jika terlena dalam buaian dunia,
Ingatkan aku jika terpaut godaan manusia,
Dan bangkitkan aku dari terus dalam kejahilan dan kesesatan,

Jangan engkau membiarkan aku terus hanyut,
Tunjukkan dan arahkan ku jalan yang benar,
Jalan menuju Yang Hakiki,
Didiklah aku dengan penuh kesabaran dan keikhlasan,
Aku bukanlah seorang yang bijak berkias seindah bahasa,
Yang pandai menyulam bicara penuh kesyahduan,
Mahupun sedia terlukis keayuan,

Aku hanyalah insan biasa,
Masih punya kelemahan,
Yang mahukan engkau menjadi penyuluhku,
Dan yang sanggup menerima aku sebagai amanah Ilahi kepadamu,
Datanglah padaku dengan kesediaan,
Aku menantimu walau hingga akhir

No comments:

Post a Comment