Salam Perjuangan

Wednesday, October 19, 2011

Peperangan Antara Dua

Bismillah...

Assalamu'alaikum...

Selamat petang dan salam sejahtera (dah macam pembaca berita pulak..hehe). So, petang ni macam mana? Sihat tak iman2 kita? InsyaAllah mudah2an sihat2 selalu ok. :)

Pilih......

Ini......atau



Ini???

Peperangan Antara Dua

(Iman berbisikan)
Kau durjana
Kau pemusnah
Melingkari hidup manusia yang kian punah
Kerana engkau, aku dipandang rendah

(Nafsu mentertawakan)
Kau kolot
Kau mengongkong
Menyekat pergerakan mereka dengan hukum
Kerana engkau, mereka tidak maju

Kini peperangan melanda
Bergolak mengacau jiwa
Bila zaman mula semarakkan langkah
Menyeberangi danau kejauhan
Yang lama ditinggalkan
Yang baru menyinggah

Bila akal mengikut nafsu
Yang makruf dibiarkan
Bila fikiran dipimpin serakah
Yang mungkar diikutkan

Saat keseronokan berlonjakan
Alpa tentang Yang Esa
Saat kemurungan menjelma
Barulah merangkak mencariNya

Sayu.....
Luas terbentang rahmat itu
Aku merelakan ia pergi
Sedangkan DIA lah Penciptaku
Di mana syukurku berlari

Parah....
Peperangan yang kian rancak
Menerjah ruangan hati
Tiba saatnya...entah
Terasa damai menyinggah
Apakah itu hidayah?

Ya Allah.....
Masih terbuka luas pintu gerbang itu
Untukku berjuang di atas laluan
Yang tersedia menuju Ilahi

(Iman tersenyum)
Aku punya DIA
Aku punya bahagia
DIA membantu menyinggahkan cahaya
Menerangi hidup manusia

(Nafsu berteriak)
Aku.... Di mana pembantuku?
Aku.... ditinggalkan?
Hei, manusia!
Akulah kebahagiaanmu! Jangan pergi!


Jom jadi hambaNya yang lebih baik! :)


Menangislah nafsu, berteriaklah iblis saat kita meninggalkan mereka. Allah Maha Pengasih, Allah Maha Penyayang. 

MashaAllah.......tiada kata yang mampu menggambarkan betapa besarnya kebesaranNya. Hanya kata2 kat atas ni yg mampu menggambarkan situasi gejolak jiwa yg melanda hati Nad. Sedikit sebanyak apa yang Nad rasa, Nad cuba kongsikan. Ini semua apa yg dialami Nad, kecuali yang post2 antara suami isteri tu la. 

Tak dapat dinafikan, memang ada peperangan yg terjadi dalam hati kita. Terkadang iman di atas terkadang nafsu mengambil tempat. Benarlah, istiqamah itu sgt sukar namun manisnya sgt indah. Mudah2an DIA sentiasa membimbing kita kepada rahmat dan keredhaanNya. InsyaAllah...

Sekian dari Nad. Maaf andai ada kesilapan dalam post kali ni. Andai ada mana2 pihak yang tersinggung dan kurang senang dgn entry kali ni, maafkan Nad ya. Tegurlah mana yang patut. InsyaAllah Nad terima. :)

Wassalamun'alaik. Senyum selalu. ^_^

3 comments:

  1. Lestarikan wadi kalbuku oh, tuhanku...
    leraikan daku.. dari pautan nafsu..
    biarpun sukar bagimu..
    melamar redhamu, namun masihku mengharap ampunanmu..-mestika Destinasi Cinta

    ReplyDelete
  2. moga sentiasa disimbahi cahaya keimanan dalam hati2 kita semua...insyaAllah... ^_^

    ReplyDelete