Salam Perjuangan

Sunday, October 16, 2011

Manusia Yang Menyedari Kesilapan Diri

Bismillah...

Assalamu'alaikum...

Apa khabar sahabat2 blogger dan sahabat2 yg sudi membaca blog Nad? Semoga sentiasa berada di bawah lindungan rahmatNya. InsyaAllah. Alhamdulillah. Nad ada kesempatan untuk meng"update"kan blog yang agak bersarang gamaknya ni. Sejak kebelakangan ni, Nad agak sibuk dgn assignment yg semakin bertimbun2 tu. Jadi, nak update blog pn mcm xde kesempatan je. 

Alhamdulillah...masih lagi ada yg sudi nak menjengah ke sini kan? Semalam Nad pergi ke Genting Highland bersama2 kawan2 sekursus kat UKM. Alhamdulillah, selamat pergi dan selamat balik. Sepanjang perjalanan dan keseronokan di sana tak melupakan Nad pada pesanan mak. Jangan suka2 sangat. Syukur jugak hiburan kat situ tak melalaikan Nad dgn tanggungjawab sebagai seorang muslim. Kadang2 terfikir jugak, masa tgh naik kabel car tu, kalau terlalu seronok hingga lupa tanggungjawab, dengan kemurkaan Allah SWT, tiba-tiba dgn izinNya terjadi sesuatu yg tak diingini, boleh ke kita kata pada malaikat maut, "Sekejap, sekejap. Tak sedia lagi ni." Boleh ke macam tu? Mujurlah kita yang masih lagi bernafas di muka bumi sementara ni diberikan peluang untuk terus beramal dan berjuang. 

Kat sini entry Nad nak berkisar pada sikap segolongan manusia termasuk Nad lah. Nad sedar Nad jugak selalu mencari kesilapan orang lain sampai Nad lupa pada kesilapan yang pernah Nad buat. Sebenarnya, mereka yang menyedari kesilapan diri itu lebih baik dari mereka yang asyik mencari kesilapan orang lain kan? Bukan tak boleh cari kesilapan orang lain, boleh. Kita boleh tegur dengan cara yang berhemah. Tapi, lepas tu jangan pulak kita mengata atau mengutuk tentang kesilapan yang pernah mereka buat. Kita doakan saja semoga Allah SWT membuka pintu taubat dan pintu hati mereka untuk muhasabah diri. Dan bukan mengaibkan lagi mereka. InsyaAllah. Apa yang Nad taip kan kat daam blog ni, adalah peringatan buat diri Nad sendiri. 

Manusia yang menyedari kekhilafan diri adalah manusia yang berusaha untuk memperbaiki diri sendiri. Sentiasa bermuhasabah diri. Kita berusaha menjadi yang terbaik di sisi Allah SWT dan disenangi oleh sekalian makhluk, dan selebihnya kita bertawakkal kepadaNya. Allah SWT Maha Pengasih, Maha Pengampun. InsyaAllah, Dia sentiasa bersama mereka yang cuba memperbaiki diri dan beriman kepadaNya. Mudah-mudahan Dia permudahkan segala urusan, amal ibadat yang kita lakukan untuk mendapatkan keredhaanNya. Amin...

Lagi satu, usahlah kita berkata tentang orang lain. Ada tiga cara kita mencegah kemungkaran, mencegah dengan tangan (tindakan), mencegah dengan perkataan (nasihat) dan selemah2 cara adalah mencegah dengan hati. Bukan dengan cara mengaibkan mereka yang bersalah. Banyak sangat yang Nad silap sejak dulu. Lidah adalah senjata  paling tajam untuk memusnahkan kehidupan seseorang. Terlajak perahu boleh undur, terlajak kata nahas jawabnya. Mudah2an kita semua sama2 muhasabah diri dan berusaha mengelak dari mengumpat, menyebarkan fitnah dan mengaibkan sahabat2 kita mahupun orang2 yg tidak kita kenali. 

Siapa yang tak pernah mengumpat kan? Kadang2 kita susah nak mengaku kesilapan kita, sampai orang yg tak bersalah kita jadikan bual bicara tanpa hemah. Nad mengaku pernah mengumpat orang, sekarang ni Nad cuba letak diri Nad di tempat orang yang diumpat. Mesti sakit! Sedih... Hmmm... betul lah apa yang Nad belajar dalam psikologi pendidikan. Empathy dan simpati itu perkara yang berlainan. Malah empathy lebih baik dari simpati. Letakkanlah diri kita di tempat mereka yang mengalami situasi tersebut, insyaAllah kita akan menjadi insan yang lebih memahami dan lebih baik suatu hari nanti. Wallahu'alam. 

Semua orang ada buat silap, dan mereka yang menyedari kesilapan diri dan berusaha menjadi insan yang lebih baik adalah mereka yang beruntung. Selain menjaga hubungan kita dengan Allah SWT, kita juga disuruh menjaga hubungan kita sesama makhlukNya. InsyaAllah, bagi Nad itulah kecantikan yang paling indah dalam diri seseorang muslim. Wallahu'alam. 


Suatu Masa Dulu

Suatu masa dulu.....
Lidah berbicara tanpa arah
Menyingkap selimut keaiban manusia
Aku terkesima saatnya
Bila aku dibicarakan
Mengapa sakit?
Bukankah aku juga seperti mereka?

Tangan bertindak mengikut rasa
Merelakan segala mungkar
Hingga murkaNya aku lupa
Aku terpana saatnya
Bila aku pula terlihat kemungkaran
Mengapa membisu?
Bukankah aku juga pernah begitu?

Hati membenci saat dilukai
Mencambahkan nilai dendam yang menyakitkan
Aku terdiam saatnya
Bila mereka sudi memaafkan aku
Waktu aku melangkah khilaf
Mengapa mereka tiada benci?

Hingga kini, 
Aku mencari realiti
Keindahan duniawi bertunggakkan keindahan ukhrawi
Cantiknya senyuman bila berbicara keindahan
Memuji kekuasaanNya
Berhias zikir
Cantiknya perbuatan bila menuju keredhaanNya
Membantu ke arah jalan kemuliaan di sisiNya
Berhias huluran di bawahnya
Cantiknya hati bila sudi memaafkan
Menjalin ukhuwwah yang disirami keredhaan

Sungguh...muhasabah itu begitu berharga
Mujahadah itu begitu bermakna
Aku terkesima, terpana dan terdiam dengan keindahannya

Sekian, sampai sini je dulu update blog dari Nad. Wallahu'alam. Wassalamun'alaik.

p/s : maafkan Nad andai ada perkataan Nad yang menyinggung perasaan sabahat2 semua. Nad akan cuba perbaiki diri andai ada yang menegur. Wallahu'alam.


No comments:

Post a Comment