Salam Perjuangan

Monday, September 20, 2010

Cinta Sebelum Nikah

Say NO!
Assalamu'alaikum...



Sebenarnya cinta sebelum nikah ni banyak buruknya dari baiknya. Cuba kita fikir balik, bila kita bergaduh dengan pasangan kita tu. Mesti selalu rasa susah hati, sedihlah, nak nangislah. Cuba muhasabah sikit, ada ke kita menangis sekerap itu sewaktu berinteraksi dengan ALLAH SWT dalam solat dan doa-doa kita? PS boleh kata amat jarang kita boleh ada perasaan macam tu waktu berdoa kalau kita terjebak dengan couple ni. Kenapa PS kata macam tu? Sebab PS pun pernah lalui ini semua. 




Cuba pula kita imbas tentang kata-kata cinta dan rindu yang kita lafazkan untuk pasangan kita yang hampir setiap hari bergayut dalam handphone. SMS jangan cakap. Kalau tengok je inbox, boleh kata beribu-ribu SMS yang sama setiap hari. I LOVE YOU lah, I MISS YOU lah. Cuba muhasabah (termasuk PS), berapa banyak kali kita ucapkan kata-kata cinta tu pada ALLAH SWT dalam doa kita? Hmmmmmm.....




PS ingat lagi bila kawan PS kata yang pakwe dia larang dia ucap kata-kata sayang dan cinta padanya waktu bulan Ramadhan. Kenapa masa bulan Ramadhan nak mengelak? Sedangkan masa-masa lain kita tak hormati? Kenapa lakukan pada bulan Ramadhan saja? Kita hormat bulan Ramadhan ke kita taat perintah ALLAH SWT? Adil ke kita ni sebenarnya? Adil ke kita pada diri kita? Habis tu bulan-bulan lain bukan bulan ibadat ke? Masa ni hati PS berkecamuk dengan persoalan-persoalan macam tu.


PS memang terasa yang hati PS tak tenang walaupun PS rasa gembira bila bersama si dia. Itulah hakikatnya, dalam Islam mana ada istilah couple islamik. Itu semua ciptaan dan rekaan berdasarkan hawa nafsu. Sedangkan Siti Aisyah r.a sendiri pun ketika nak berbincang dengan kaum muslimin dihadang oleh tirai kain. Mereka semua orang beriman pun sentiasa berjaga, inikan kita yang iman tak seberapa.

Apalah dosa janin tu?
Jangan nak nafikan, masakan zaman sekarang ni ramai yang melahirkan anak luar nikah. Gejala sosial semakin teruk. Setiap dua pasangan manusia yang berdua-duaan pasti akan ada yang ketiga. Lebih-lebih lagi bila dah start pegang-pegang tangan. Syaitan pasti akan berbisik untuk lakukan yang lebih dari itu. Masa tu hawa nafsu mula membantu operasi syaitan. Kita bukan sedar sangat kalau dah kemaruk sangat (maaf, bahasa kampung ni). Jangan nafikan yang kalian takde perasaan tu kalau dah berdua dengan dia. Ingat, syaitan tidak akan putus asa selagi anak cucu Adam itu tidak hancur hidupnya.



Oklah. Cukup sekadar renungan dan muhasabah diri untuk hari ini. PS pun nak siapkan lab report ni. Banyak assignment tak buat lagi. Huhu...


Salam perjuangan. Wassalam. 


-Puteri Santubong-



No comments:

Post a Comment