Salam Perjuangan

Thursday, March 31, 2011

GGGE2153 TEKNOLOGI DALAM PENDIDIKAN - 10 Gambar Teknologi Dan Inovasi



LG-GD910 adalah jam tangan ponsel yang memiliki teknologi HSDPA di dalamnya sehingga anda boleh untuk melayari dan video chat jauh lebih cepat dibandingkan dengan teknologi 3G. Ukuran layar LG-GD910 adalah 1,43 inci dengan layar sentuh, fungsi "Text to Speech" serta mempunyai MP3 player.




Sebuah syarikat pengeluar permainan pintar terkenal dari Jepun, Takara Co. baru-baru ini telah memperkenalkan sejenis alat atau gajet (Yumemi-kobo) yang membolehkan pengguna menentukan mimpi yang mereka kehendaki atau mendapat pasangan impian di dalam mimpi mereka.



ECO PRINTER : Printer Mesra Alam
Eco printer merupakan sebuah printer mesra alam berteknologi tinggi yang membolehkan pengguna menggunakan kertas yang telah digunakan untuk mencetak maklumat baru. Printer ini dapat mencetak maklumat baru di atas sehelai kertas yang telah digunakan secara berulang kali. Ia dapat menjimatkan kos pembelian kertas baru dan dapat memanjangkan jangka hayat sehelai kertas itu kerana ia dapat digunakan berulang kali. Eco Printer ini menggunakan dakwat (ink) khusus yang membolehkan cetakan lama yang ada pada kertas tersebut dapat dihapuskan dengan penyinaran UV.  Jadi, kita dapat menggunakan kertas yang sama berulang kali tanpa membuangnya.



BEND DESK
Meja merupakan peralatan yang perlu ada dalam sesebuah pejabat. Meja yang banyak akan menyempitkan ruang. Bend desk merupakan sebuah meja multi-touch yang menggunakan kedua-dua permukaan meja iaitu menegak dan mandatar. Bend desk merupakan meja yang menunjukkan kandungan digital di mana bahagian menegak akan menunjukkan kandungan digital dan ruang horizontal menempatkan peranti input yang mengandungi alatan seperti mouse, dan keyboard. Setiap daerah menggunakan teknik interaksi yang berbeza. Bend desk juga boleh digunkan untuk untuk memaparkan kandunagn digital seperti dokumen, foto atau video. Multi-touch teknologi membolehkan pengguna berinteraksi sengan seluruh permukaan menggunakan menipulasi lansung dengan gerakan multi-touch.



CELL PHONE BATTERY

Beteri handphone yang dapat dicas semula pada bila-bila masa apabila handphone kehabisan beteri. Boleh digunakan dalam keadaan terdesak. Beteri tersebut dapat dicas semula dengan cara mengerakkan / menghayunkan (swing) bateri tersebut di jari telunjuk beberapa kali. Cara-cara penggunaan beteri tersebut.





 IPHONE CONNECTED BLOOD PRESSURE MONITOR

Dengan teknologi tekini, tahap tekanan darah dapat diukur hanya di rumah tanpa perlu ke hospital bagi melakukuan pemeriksaan kesihatan. Produk terbaru iPhone dari Syarikat Withing ini mempunyai alat pengukur tahap tekanan darah. Dengan alat pengukuran tahap tekanan darah ini, pengguna dapat mengukur tahap tekanan darah di mana-mana sahaja dan dapat dilakukan dengan mudah sekali. Semua data akan disimpan dan direkod ke dalam ruang talian pengguna. 



PAIP AIR BOLEH MEMANTAU KADAR PENGGUNAAN AIR
Koolhaus Tapware merupakan paip air pintar yang dapat mengukur kadar air yang digunakan. Ia telah direkabentuk oleh Danial Dobrogorsky. Paip pintar ini dapat memantau kadar penggunaan air di bilik mandi termasuk shower dan tandas. Ia dilengkapi dengan sensor yang akan menutup aliran air apabila penggunanya berada jauh dari paip ini selepas 2 saat. Kadar air yang digunakan dapat dilihat pada skrin LCD yang terdapat pada paip ini. Data tersebut juga dapat dihantar ke komputer dan pengguna dapat melihat kadar penggunaan air terdahulu seterusnya menetapkankan kadar aliran air untuk setiap paip di bilik mandi  sebelum pengubahsuaian dibuat untuk penjimatan.



NIKE ONE
Yang satu ini tidak kalah menarik dan inovatif, yaitu NIKE ONE. Nike ONE adalah konsep kendaraan berkinerja tinggi yang dikembangkan oleh Nike dan Poliphony Digital. Nike ONE untuk pertama kalinya dikenal setelah menjadi  fitur Gran Turismo 4, salah satu video game untuk Sony Playstation 2.  Mobil ini diproduksi tahun 2022. Mobil ini dapat melaju maksimum 230 mil/jam atau setara dengan 370 km/jam. Mesin mobil berada di depan dengan kendali 4 ban atau lebih dikenal dengan 4WD (Four Wheels Drive). Mobil ini juga mengunakan transmisi 8 gear otomatis (AT).


ITG-VIDIX : Menonton Video Berukuran Layar Lebar
Semakin kedepan perkembangan teknologi kian inovatif dan kian simple saja. Buktinya hanya mengenakan sepasang kacamata iTVGoggles bernama ITG-Vidix ternyata mampu menyajikan gambar video dengan ukuran layar lebar. Cara penggunaannya pun cukup simple dan jauh dari kata ribet. Ketika dipasang di mata, maka sebuah layar virtual berukuran 55 inci yang jaraknya 6.5 kaki dari mata segera tampil. Namun sebelumnya dapat menikmati sajian video atau film favorit Anda harus paham cara mengunakannya. Gampang kok, untuk menonton video, mendengarkan musik, atau melihat foto, cukup masukkan kartu memori microSD ke dalam slot reader yang terintegrasi hingga 32GB. Keunggulan dan kemampuan ITG-Vidix tak berhenti disitu saja. Di dalam kacamata yang berbentuk unik ini juga telah disertakan media player dan web browser. Fitur ini memungkinkan pengguna untuk memutar file multimedia dan melihat e-book.


AUTO MACHINE WUDHU’
Auto Wudu (mesin wudhu) adalah yang pertama dan satu-satunya mesin wudu’ automatik di dunia . Ia diperkenalkan untuk membolehkan seorang individu untuk melakukan wudu’ sesuai dengan ajaran Al-Quran. Mesin ini dilengkapi dengan tempat mencuci telinga, mulut , unit basuh wajah, lengan bawah, siku, sebuah unit cuci kaki yang semuanya tergabung dalam satu sistem. Mesin wudhu ini melakukan semua tiga fungsi Wuduk bersih, selesa dan cekap tanpa tumpahan air.



No comments:

Post a Comment