Salam Perjuangan

Monday, February 14, 2011

Bisikan Hati

Bismillahirrohmanirrahim...

Dengarkan bisikan hati ini
Hati seorang hamba yang kerdil dan hina 
Meluahkan segala yang terbuku menjadi kisah dalam lipatan sejarah hidup

Ya ALLAH....
Bukan aku menyesali diuji begini
Bukan aku meratapi nasib yang menimpaku ini
Bukan aku menangisi kisah yang aku lalui

Di sini....
Aku coretkan bisikan hatiku
Tekad dan usahaku menahan sebak di dada
Menahan segala rintangan yang melintang
Berdiri sendiri dengan ujian mendatang
Gagahkan diri dari terus menangisi
Kerana terasa lemah aku di sini

Ya...
Aku lemah
Kerana itu aku perlukanMu, Tuhan
Mendengar setiap rintihan di pelusuk jiwaku ini
Hati yang perlukan kekuatan dariMu
Dipinjamkan sedikit ketabahan
Agar aku terus berdiri

Menangis aku bukan kerana manusia
Tetapi kerana noda yang aku lakukan
Semestinya segala ujian dan dugaan yang Kau berikan punya hikmahnya
Jua sebagai peringatan buat diriku yang lalai

Ya Rabb....
Aku mengakui khilafku
Aku mengakui dosa-dosaku
Aku hanya manusia biasa
HambaMu yang lemah dan sering leka

PadaMu ku pohon
Berikan aku kekuatan dan ampuni segala dosa-dosaku
Bimbinglah aku dengan cahaya hidayah dan rahmatMu
Hanya padaMu....

"Sesaat...aku leka...mengundang penyesalan dalam jiwa...yang tak mungkin dapat aku lupakan...dan saat itu...aku mohon padaNya semoga dosa-dosaku diampuni...tidak sanggup lagi rasanya bila berjauhan dariNya untuk kali ini...bukan kerana ditimpa ujian, aku bertatih melangkah meminta pertolonganNya, tapi kerana ujian itu menyedarkan aku tentang khilafku...leka dan lalaiku...aduh...hati...jiwa...rasa bersalahku bukanlah senipis kulit bawang...kala itu terdetik di hatiku perihal kematianku yang pasti...apakah aku layak untuk melepaskan nafasku yang terakhir sepertimana mereka yang beriman?...apakah amalanku sudah mencukupi?...padaMu Ya ALLAH, aku bergantung harap...semoga tidak lagi aku terpesong dari jalan menuju redhaMu...kerana aku...aku...siapalah aku tanpaMu, Tuhanku..."




Aku Yang Cuba Untuk Sabar, Syukur dan Berdoa PadaNya...


No comments:

Post a Comment