Salam Perjuangan

Tuesday, November 2, 2010

Sesaknya Rasa

Assalamu'alaikum...

Bismillah...

Mula-mula nak taip.... "Nadzirah! Stop it! Don't be like this please... Kenapa? Kenapa perlu kau rasa sebegini sesak dadamu?? Jangan menangis... Menangislah di malam hari. ALLAH Maha Mendengar." Hari ni hampir setiap saat, setiap detik hati dimarahi. Ya, hatiku dimarahi teruk oleh Iman. Iman yang tidak mahu hati ini tersasar dari landasan cinta sejati. Memang wajar aku dimarahi. Wahai hati, mengapa engkau terlalu lemah? Titisan air matamu kerana "hal" itu, tiada faedahnya! Bangkitlah. Janganlah engkau terlalu kecewa dengan sesuatu yang belum engkau ketahui kepastiannya.


Hati wanita. Hati seorang gadis.

Di sinilah permulaan cerita di sebalik segaris senyuman yang tak pernah lekang di bibir ini. Jiwa yang tak siapa tahu betapa kerap ia terluka dan dilukai kecuali Dia Yang Maha Esa.

Ya, hati menangis, jiwa mendesak. Iman...itulah tunggak tahannya hingga ke saat ini. Kerana percaya dan yakin padaNya, aku masih bertahan dengan gelodak jiwa yang tak menentu. Dan, kesannya jiwa semakin hari semakin sensitif. Sukar untuk menahan setiap badai luka yang tiba. Terlalu banyak faktor yang membuatkan jiwa dan hati ini semakin parah menanti retak.

Namun AWAS, hati, jiwa!!! Kalian masih punya Iman! Iman yang tetap berdiri mengiringi kamu! Ya, dia tidak akan kalah dengan mainan perasaan itu! Mainan jiwa yang kacau. Mainan hati yang tipis. Kamu lihat Iman berdiri teguh selagi nyawa masih di jasad ini.

Ya, aku manusia lemah. Hamba ALLAH yang sering leka dan alpa. Dan sering mengulangi kesilapan. Namun, setiap saat takkan pernah lepas lidahku memohon agar aku semakin teguh. Agar aku tidak menangis kerana dunia! Agar aku tak dilukai oleh mana-mana pisau perasaan yang menyakitkan. Mungkin ada hikmahnya aku diuji begini. Wallahu'alam.

Ya ALLAH,
Hanya satu yang hamba pinta,
Jadikanlah hamba muslimah yang solehah,
Agar setiap badai yang melanda,
Hamba akan tetap bersamaMu.

Ya Rahim,
Jadikanlah hamba si penagih rahmatMu,
Kerana dengan itu,
Hamba akan terus mengejar redhaMu.

Ya Ghaffar,
Ampuni hamba sekiranya hamba berdosa,
Menyesali dan menangisi sesuatu yang bukan milik hamba,
Bantulah hamba mendidik hati ini untuk redha dengan setiap ketentuanMu,
Ampuni hambaMu.

Ya Rabb,
Hamba yakin suatu hari nanti,
Akan ada bahagia menanti hamba,
Teguhkanlah iman hamba agar hamba bisa mati dalam keredhaanMu,
Tabahkanlah hati hamba agar hamba bisa tersenyum saat meninggalkan dunia,
Peliharalah jiwa hamba agar hamba bisa sentiasa lurus di atas jalanMu hingga akhir hayat ini.

Ya ALLAH,
Sesungguhnya hamba mendambakan redhaMu,
Sesungguhnya hamba merinduiMu,
Sesungguhnya hamba mahu menatap wajahMu,
Rahmatilah hambaMu ini, redhailah hamba hingga ke akhirat kelak.
Hanya padaMu, hamba bersandar impian dan harapan. Hamba yakin dengan janjiMu, orang-orang yang beriman akan mendapat balasan kenikmatan di akhirat kelak. Dan, impian hamba menatap wajahMu dalam kebahagiaan akan tetap hamba dambakan dan kejarkan.
InsyaALLAH...amin ya rabbal 'alamin.

Alhamdulillah...

Hanya DIA Yang Mampu menenangkan jiwa hamba-hambaNya...

Salam Mujahadah.
Wassalamun'alaik.

No comments:

Post a Comment