Salam Perjuangan

Monday, December 27, 2010

Marah Dan Facebook

Assalamu’alaikum…

Bismillah….

Alhamdulillah…sampai dah kat UKM pastu patah balik ke BP sebab ada urusan TOF kat UTHM. Masa dekat terminal bas, cuaca tak berapa elok. Hujan. Basah kuyup juga lah. Masa tengah tunggu bas, ada lah terjumpa dengan ciptaan ALLAH SWT yang agak unik dan agak mengundang ketawa (actually tak baik gelakkan orang…dah lah tu ciptaan Tuhan. Agak nakal saya ni…astaghfirullah…), tak baik betul. Masa dalam bas pula, ada penumpang yang tak dapat duduk pasal tiket bas dia terlebih seat. Bas tranasional ni ada yang seat biasa yang takde single seat, entah camne penjual tiket bas boleh bagi tiket bas yang seat VIP yang tentunya seat yang single tu. Kesian kat penumpang tu. Sabar je lah.

Garangnye baby ni.... =.=''
Kali ni entry nak berkisar tentang sifat sabar. Hemm… macam yang kita nampak lah kan. Terutamanya kat facebook. Ramai yang jadikan facebook tu sebagai tempat memaki hamun, melepaskan marah. Padahal kalau kita perhatikan balik, mungkin apa yang kita marahkan tu boleh mengguris sesetengah pihak. Contohnya, kita marah pada orang lain tapi dalam masa yang sama kita secara tak sengaja ada tersisihkan salah seorang rakan kita, bila rakan kita tu baca apa yang kita post kan status marah-marah macam tu, ada juga akan berlaku salah faham. Faham-faham jelah maksud kita ni ye. Jadi, kita kenalah berhati-hati dengan apa yang kita tuliskan. Jangan nanti sebab tu je boleh jadi perselisihan yang berpanjangan.

Sabarlah selagi kita mampu. Cuba mendoakan supaya dia yang kita marahkan tu mendapat hidayah dan petunjuk dariNya. Lagi satu, kadang-kadang sebab sifat sabar yang takde tu dan posting status yang macam tu juga boleh menarik sahabat kita yang lain turut mengeluarkan kata-kata yang kurang enak. Cuba kita sebagai sahabat balas balik dengan meminta agar dia bersabar dan doakan yang baik-baik buat orang yang dia marahkan tu.

Mostly rakyat Malaysia ada FB kn...*_*
Memanglah susah kalau dah orang tu sangat menyakitkan hati kita, tapi kita pun kena cuba memupuk rasa sabar tu agar apa yang kita buat tu tak membawa kesusahan pada kita suatu masa nanti. Kalau boleh cuba elakkan meluahkan perasaan marah tu dekat tempat-tempat yang mudah diketahui orang contohnya dekat laman-laman sosial. Kita cuba fikir-fikirkan ye. Muhasabah diri kita okay. Kita sayang semua! ^_^

Nak juga ucapkan selamat pengantin baru pada Kak Ila dan Abang Luqman. Semoga bahagia hingga ke akhirat kelak. Maaf tak dapat hadir majlis sebab ada hal sikit.

Okaylah, sampai sini je dulu. Jaga diri, jaga iman.

Salam mujahaddah.
Wassalamun’alaik. ^_^

p/s : Actually entry ni dah dirangka untuk 22/12/2010. Tapi disebabkan takde internet jadi ditangguhkan posting nya. 

2 comments:

  1. marah kt spe la adik akk sorg ni ek???=)...meh kte wt cinta roti sardin ea...maafla klo de status akk yg wt zira kecil ht..(de ea???)pke jap..=)

    ReplyDelete
  2. x mrh sesape pn la, kak...hehehe...akk xde wt slh pn kt adik...jgn risau...^_^

    ReplyDelete